Loading...
ماده 37 قانون نظام صنفی کشور
وظایف و اختیارات مجامع امور صنفی به شرح زیر است:
الف - ایجاد هماهنگی بین اتحادیه ها. نظارت بر عملکرد آنها و راهنمایی صنوف.
ب - تنظیم و تصویب آئین نامههای مالی. استخدامی. اداری. آموزشی و تشکیلاتی اتحادیه ها و تغییرات آنها.
ج - اظهارنظر درمورد ضوابط خاص داخلی اتحادیه های تحت پوشش برای صدورپروانه کسب جهت بررسی و تصویب کمیسیون نظارت.
د - نظارت بر حسن اجرای اقدامات اتحادیه ها درخصوص صدور پروانه کسب ازجهت تطبیق با مقررات این قانون و آئین نامههای آن.
ه - - تایید. انتخاب و معرفی نمایندگان اتحادیه ها به ادارههای امور مالیاتی. هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و سایر مراجعی که به موجب قانون معرفی نماینده از طرف صنوف به عمل میآید.
و - اجرای مصوبات هیات عالی نظارت و کمیسیون نظارت.
ز - نظارت بر اجرای مقررات فنی. بهداشتی. ایمنی. انتظامی. حفاظتی. بیمه گزاری. زیباسازی و سایر مقررات مربوط به واحدهای صنفی که از طرف مراجعذیربط وضع میشود. همچنین همکاری با ماموران انتظامی دراجرای مقررات.
تبصره - چنانچه افراد صنفی در انجام دادن ضوابط انتظامی که در موارد خاص تعیین و ازطریق مجمع امور صنفی ابلاغ میگردد؛ و نیز دراجرای مقررات بهداشتی. ایمنی یا زیباسازی با مخالفت مالک ملک مواجه شوند. میتوانند با جلب موافقت مجمع امورصنفی و با هزینه خود اقدام مقتضی را به عمل آورند.
ح - رسیدگی به اعتراض افراد صنفی نسبت به تصمیمات اتحادیهها.
ط - انتخاب و معرفی یک نفر نماینده از بین اعضاء هیات رئیسه به کمیسیون نظارت برای نظارت بر حسن اجرای انتخابات هیات مدیره اتحادیه ها.
ی - پیشنهاد تشکیل اتحادیه جدید یا ادغام اتحادیهها یا تقسیم یک اتحادیه به دویا چند اتحادیه برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت.
ک - تعیین نوع و نرخ کالاها و خدماتی که افراد هر صنف میتوانند برای فروش. عرضه یا ارائه کنند و پیشنهاد آن برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت و اعلام مصوبه کمیسیون به اتحادیهها برای ابلاغ به افراد صنفی با هدف جلوگیری از تداخل صنفی.
ل - جمعآوری اطلاعات و آمار لازم با وسائل مقتضی برای تعیین حدود و تعدادواحدهای صنفی متناسب با جمعیت و نیازها و ارائه آن به کمیسیون نظارت جهت تصمیم گیری.
م - تنظیم ساعات کار و ایام تعطیل واحدهای صنفی با توجه به طبیعت و نوع کارآنان و ارائه برنامه برای اتخاذ تصمیم به وسیله کمیسیون نظارت.
ن - همکاری و معاضدت با سایر مجامع امور صنفی و اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران و اتاق تعاون.
س - تصویب بودجه. ترازنامه و صورتهای مالی اتحادیهها پس از رسیدگی به آنها ونظارت بر عملیات مالی اتحادیهها.
ع - درجهبندی واحدهای صنفی. در موارد لزوم. طبق ضوابط و مقرراتی که توسط وزارت بازرگانی و با کسب نظر نیروی انتظامی و اتحادیههای ذیربط تهیه میشود وبه تصویب کمیسیون نظارت میرسد.
ف - اجرای برنامههای علمی. آموزشی و پژوهشی مورد نیاز برای ارتقاء سطح آگاهیهای هیات مدیره اتحادیهها با همکاری دستگاههای دولتی ذیربط در چارچوبمقررات.
ص - تنظیم ترازنامه و صورتهای مالی سالانه و تسلیم آن ظرف دو ماه بعد از پایانهر سال مالی به کمیسیون نظارت برای رسیدگی و تصویب.
تبصره - کمیسیون نظارت مکلف است ترازنامه و صورتهای مالی را ظرف یک ماهرسیدگی کند و نتیجه را به مجمع امور صنفی اعلام دارد. تایید ترازنامه به منزله مفاصا حساب دوره عملکرد مجمع امور صنفی خواهد بود.
ق - تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا اول بهمن ماه هر سال به کمیسیون نظارت برای تصویب و نظارت بر اجرای آن.
ر - سایر مواردی که در این قانون پیش بینی شده است.
تبصره 1 - اداره امور مجامع امور صنفی و همچنین پیگیری و اجرای مصوباتاجلاس مجامع امور صنفی و نیز مسوولیت پیگیری و اجرای بندهای (الف) . (د) . (ه -) . (ز) . (ح) . (ط) . (ل) . (ن) . (ع) و (ف) این ماده. به هیات رئیسه مجامع امور صنفی و سایروظایف و اختیارات محوله به اجلاس عمومی اعضای مجامع امور صنفی واگذار می گردد.
تبصره 2 - مجامع امور صنفی با وزارت آموزش و پرورش درمورد آموزش مهارتهایشاخه کار دانش همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.
تبصره 3 - مجامع امور صنفی مجازند برای تشکیل بانک اصناف. موسسه اعتباری. صندوق قرض الحسنه. شرکت تعاونی اعتبار و دیگر موسسات پولی. بانکی. مالی واعتباری. طبق قوانین و مقررات جاری کشور اقدام کنند.
سیر تحول ماده 37 قانون نظام صنفی کشور