Loading...
ماده 469 آیین دادرسی کیفری
در موقع رسیدگی. عضو ممیز. گزارش پرونده و مفاد اوراقی را که لازم است قرائت میکند و طرفین یا وکلای آنان. در صورت حضور. میتوانند با اجازه رییس شعبه. مطالب خود را اظهار دارند. همچنین دادستان کل یا نماینده وی با حضور در شعبه به طور مستدل. مستند و مکتوب نسبت به نقض یا ابرام رای معترضعنه یا فرجامخواسته. نظر خود را اعلام میکند. سپس اعضای شعبه با توجه به محتویات پرونده و مفاد گزارش و مطالب اظهار شده. با درج نظر دادستان کل کشور یا نماینده وی در متن دادنامه. به شرح زیر اتخاذ تصمیم میکنند:

الف - اگر رای مطابق قانون و ادله موجود در پرونده باشد با ابرام آن. پرونده را به دادگاه صادرکننده رای اعاده مینمایند.

ب - هرگاه رای مخالف قانون. یا بدون توجه به ادله و مدافعات طرفین صادر شده باشد یا رعایت تشریفات قانونی نشده و آن تشریفات به درجهای از اهمیت باشد که موجب بیاعتباری رای شود. شعبه دیوانعالی کشور. رای را نقض و به شرح زیر اقدام میکند:

1 - اگر عملی که محکومعلیه به اتهام ارتکاب آن محکوم شده به فرض ثبوت. جرم نبوده یا به لحاظ شمول عفو عمومی و یا سایر جهات قانونی متهم قابل تعقیب نباشد. رای صادره نقض بلا ارجاع میشود.

2 - اگر رای صادره از نوع قرار و یا حکمی باشد که به علت ناقص بودن تحقیقات نقض شده است. برای رسیدگی مجدد به دادگاه صادرکننده رای ارجاع میشود.

3 - اگر رای به علت عدم صلاحیت ذاتی دادگاه نقض شود. پرونده به مرجعی که دیوانعالی کشور. صالح تشخیص میدهد. ارسال میشود و مرجع مذکور مکلف به رسیدگی است.

4 - در سایر موارد. پس از نقض رای. پرونده به دادگاه همعرض ارجاع میشود.

تبصره - در مواردی که دیوانعالی کشور رای را به علت نقص تحقیقات نقض میکند. مکلف است تمام موارد نقص تحقیقات را به تفصیل ذکر کند.
سیر تحول ماده 469 آیین دادرسی کیفری