Loading...
ماده 134 قانون برنامه پنجم توسعه
به منظور اعمال صرفهجویی. تشویق و حمایت از مصرفکنندگان در راستای منطقی کردن و اصلاح الگوی مصرف انرژی و برق. حفظ ذخایر انرژی کشور و حفاظت از محیط زیست به وزارتخانههای نیرو. نفت و صنایع و معادن اجازه داده میشود براساس دستورالعملی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای اقتصاد میرسد نسبت به اعمال مشوقهای مالی جهت رعایت الگوی مصرف و بهینهسازی مصرف انرژی. تولید محصولات کممصرف و با استاندارد بالا اقدام نمایند. منابع مالی مورد نیاز اجرای این ماده از محل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها. منابع داخلی شرکتهای تابعه وزارتخانههای نفت. نیرو و صنایع و معادن و یا فروش نیروگاهها و سایر دارائیها از جمله اموال منقول و غیرمنقول. سهام و سهمالشرکه وزارت نیرو و سایر شرکتهای تابعه و وابسته و بنگاهها در قالب بودجه سنواتی تامین میشود.

تبصره 1 - کلیه محصولات و تجهیزات انرژی بر وارداتی مشمول رعایت استاندارد اجباری مصوب میباشند. وزارت بازرگانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف بهرعایت مفاد این ماده هستند.

تبصره 2 - به دستگاههای اجرائی اجازه داده میشود. برای صرفهجویی در مصرف انرژی با حفظ و عدم کاهش میزان بهرهمندی قبلی. نسبت به انعقاد قرارداد با بخشهای خصوصی و تعاونی اقدام نمایند. مبلغ قرارداد فقط از محل صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف به شرح قرارداد در قالب موافقتنامه متبادله با معاونت قابل تامین و پرداخت است.

دستورالعمل این تبصره با پیشنهاد وزارتخانههای نیرو و نفت و معاونت به تصویب هیاتوزیران میرسد.

تبصره 3 - وزارت نیرو مجاز است برای مدیریت بار شبکه برق کشور در طول برنامه. مشترکین کشور را به کنتور هوشمند مجهز نماید.
سیر تحول ماده 134 قانون برنامه پنجم توسعه