Loading...
ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه
به منظور تنوع در عرضه انرژی کشور. بهینهسازی تولید و افزایش راندمان نیروگاهها. کاهش اتلاف و توسعه تولید همزمان برق و حرارت. شرکت توانیر و شرکتهای وابسته و تابعه وزارت نیرو موظفند:

الف - با استفاده از منابع حاصل از فروش نیروگاههای موجود یا در دست اجراء و سایر اموال و دارائیهای شرکتهای مذکور و با رعایت قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم (44) نسبت به پرداخت یارانه خرید برق از تولیدکنندگان برق پراکنده با مقیاس کوچک و ظرفیتهای تولید برق مشترکین از طریق عقد قراردادهای بلندمدت و همچنین تبدیل تا دوازدههزار (12. 000) مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی اقدام نمایند.

تبصره - در صورت تمایل بخشهای غیردولتی به تبدیل نیروگاههای گازی موجود خود به سیکل ترکیبی. شرکت توانیر و شرکتهای وابسته و تابعه وزارت نیرو میتوانند از محل منابع موضوع بند (الف) این ماده نسبت به پرداخت تسهیلات در قالب وجوه ادارهشده به آنها اقدام نمایند.

ب - به شرکت توانیر و شرکتهای وابسته و تابعه وزارت نیرو اجازه داده میشود نسبت به انعقاد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق تولیدی از منابع انرژیهای نو و انرژیهای پاک با اولویت خرید از بخشهای خصوصی و تعاونی اقدام نمایند. قیمت خرید برق این نیروگاهها علاوه بر هزینههای تبدیل انرژی در بازار رقابتی شبکه سراسری بازار برق. با لحاظ متوسط سالانه ارزش وارداتی یا صادراتی سوخت مصرفنشده. بازدهی. عدمانتشار آلایندهها و سایر موارد به تصویب شورای اقتصاد میرسد.

تبصره - وزارت نیرو مجاز است با رعایت قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) منابع مورد نیاز این جزء را از محل منابع حاصل از فروش نیروگاهها و سایر دارائیها از جمله اموال منقول و غیرمنقول. سهام و سهمالشرکه خود و سایر شرکتهای تابعه و وابسته و بنگاهها. تامین و تمهیدات لازم را برای این نیروگاهها جهت استفاده در شبکه سراسری برق فراهم نماید.

ج - از توسعه نیروگاههای با مقیاس کوچک تولید برق توسط بخشهای خصوصی و تعاونی حمایت نماید.

د - وزارت نیرو مجاز است در طول برنامه نسبت به افزایش توان تولیدی برق تا بیستوپنجهزار (25. 000) مگاوات از طریق سرمایهگذاری بخشهای عمومی. تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکتهای تابعه و یا به صورت روشهای متداول سرمایهگذاری از جمله ساخت. بهرهبرداری و تصرف (boo) و ساخت. بهرهبرداری و انتقال (bot) اقدام نماید.

تبصره - سهم بخشهای خصوصی و تعاونی از میزان بیستوپنجهزار (25. 000) مگاوات مذکور در این بند. حداقل دههزار (10. 000) مگاوات است.

ه - - وزارت نیرو حسب درخواست نسبت به صدور مجوز صادرات و عبور (ترانزیت) برق از نیروگاههای با سوخت غیریارانهای متعلق به بخشهای خصوصی و تعاونی اقدام نماید.

و - وزارت نیرو مکلف است در صورت نیاز با حفظ مسوولیت تامین برق. به منظور ترغیب سایر موسسات داخلی به تولید هر چه بیشتر نیروی برق از نیروگاههای خارج از مدیریت آن وزارتخانه. براساس دستورالعملی که به تایید شورای اقتصاد میرسد. نسبت بهخرید برق این نیروگاهها اقدام نماید.

ز - چنانچه بخش خصوصی با سرمایه خود تلفات انرژی برق را در شبکه انتقال و توزیع کاهش دهد. وزارت نیرو موظف است نسبت به خرید انرژی بازیافت شده با قیمت و شرایط در دوره زمانی که به تصویب شورای اقتصاد میرسد اقدام و یا مجوز صادرات بههمان میزان را صادر نماید.

تبصره - آئیننامه اجرائی مربوط به این بند باید ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب وزیر نیرو برسد.

ح - قیمت انرژی برای واحدهایی که مصرف سالانه سوخت آنها بیش از دوهزار مترمکعب معادل نفت کوره و یا قدرت مورد استفاده آنها بیش از دو مگاوات است. در صورت عدم رعایت معیارها و ضوابط موضوع دستورالعملهای این ماده. که به تصویب شورای اقتصاد میرسد. با ارائه فرصت مناسب افزایش مییابد.
سیر تحول ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه