Loading...
ماده 60 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح
کارکنان وظیفه فراری در زمان صلح. هرگاه شخصا خود را معرفی و مشغول خدمت شوند. به ترتیب زیر با آنان رفتار می شود:
الف: چنانچه برای اولین مرتکب فرار از خدمت شده و ظرف مدت شصت روز از شروع غیبت مراجعت نمایند. بدون ارجاع پرونده به مرجع قضایی. هر روز غیبت و فرار. دو روز به خدمت دوره ضرورت آنان افزوده می شود. این اضافه خدمت بیش از سه ماه نخواهد بود.
ب - چنانچه پس از مدت یاد شده در بند (الف) این ماده. خود را معرفی کنند و یا سابقه فرار از خدمت داشته باشند به حکم دادگاه به حبس از دو تا شش ماه محکوم می گردند.
ج - چنانچه در زمان جنگ یا بسیج و فراخوان عمومی یا هنگامی که یگان مربوط در آماده باش رزمی باشد و ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ شروع جنگ یا بسیج و فراخوان عمومی یا اعلام آماده باش رزمی خود را معرفی کنند. از تعقیب و کیفر معاف خواهند بود. در صورتی که معرفی پس از مدت مذکور باشد یا در این مدت و یا پس از آن دستگیر شوند. حکم فراری در زمان جنگ را خواهند داشت.
تبصره 1 - فراریان مشمول بند (الف) فوق. در صورتی که مدعی عذر موجهی باشند. ادعای آنان در هیاتی که با شرکت فرماندهان و مسوولان عقیدتی سیاسی و مسوولان حفاظت یا معاونان آنان در سطح لشگرها. تیپهای مستقل. نواحی انتظامی و رده های همطراز و بالاتر تشکیل می گردد. بررسی شده و نظر اکثریت قطعی است. در صورت عذر موجه به تشخیص هیات مذکور. به تناسب روزهای موجه. از اضافه خدمت وی کسر می گردد.
تبصره 2 - در صورتی که انجام بقیه خدمت این افراد مورد رضایت فرماندهان باشد. ممکن است با تصویب هیات یاد شده. در تبصره (1) . تمام یا قسمتی از اضافه خدمت مزبور بخشیده شود.
تبصره 3 - دستورالعمل بند (الف) و تبصره های این ماده ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون. توسط ستادکل نیروهای مسلح تهیه و تصویب وابلاغ می شود.
سیر تحول ماده 60 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح