Loading...
ماده 24 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح
افراد زیر جاسوس محسوب و به مجازاتهای ذیل محکوم می شوند:
الف - هر نظامی که اسناد یا اطلاعات یا اشیای دارای ارزش اطلاعاتی را در اختیار دشمن و یا بیگانه قراردهد و این امر برای عملیات نظامی یا نسبت به امنیت تاسیسات. استحکامات. پایگاهها. کارخانجات. انبارهای دائمی و یا موقتی تسلیحاتی. توقفگاههای موقت. ساختمانهای نظامی. کشتیها. هواپیماها یا وسائل نقلیه زمینی نظامی یا امنیت تاسیسات دفاعی کشور مضر باشد به مجازات محارب محکوم خواهد شد.
ب - هر نظامی که اسناد یا اطلاعات برای دشمن یا بیگانگان تحصیل کرده. به هر دلیلی موفق به تسلیم آن نشود به حبس از سه تا پانزده سال محکوم می گردد.
ج - هر نظامی که اسرار نظامی. سیاسی. امنیتی. اقتصادی و یا صنعتی مربوط به نیروهای مسلح را به دشمنان داخلی یا خارجی یا بیگانگان یا منابع آنان تسلیم و یا آنان را از مفاد آن آگاه سازد به مجازات محارب محکوم خواهد شد.
د - هر نظامی که برای به دست آوردن اسناد یا اطلاعات طبقه بندی شده. به نفع دشمن و یا بیگانه به محل نگهداری اسناد یا اطلاعات داخل شود. چنانچه به موجب قوانین دیگر مستوجب مجازات شدید تری نباشد به حبس از دو تا ده سال محکوم می گردد.
تبصره - هر نظامی که عالما و عامدا فقط به صورت غیر مجاز به محل مذکور وارد شود به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردد.
ه - هر بیگانه که برای کسب اطلاعات به نفع دشمن به پایگاهها. کارخانجات. انبارهای تسلیحاتی. اردوگاههای نظامی. یگانهای نیروهای مسلح. توقفگاههای موقتی نظامی. ساختمانهای دفاعی نظامی و وسائط نقلیه زمینی. هوائی و دریایی وارد شده یا به محل های نگهداری اسناد یا اطلاعات داخل شود به اعدام ودر غیر این صورت به حبس از یک تا ده سال محکوم می گردد.
تبصره 1 - هر کس در جرایم جاسوسی با نظامیان مشارکت نماید به تبع مجرمان اصلی نظامی در دادگاههای نظامی محاکمه و به همان مجازاتی که برای نظامیان مقرر است محکوم می شود.
تبصره 2 - معاونت در امر جاسوسی و یا مخفی نمودن و پناه دادن به جاسوس جرم محسوب و مرتکب به تبع مجرمان اصلی نظامی در دادگاههای نظامی محاکمه و در مواردی که مجازات جاسوس مجازات محارب و یا اعدام است به حبس از سه سال تا پانزده سال محکوم می شود.
سیر تحول ماده 24 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح