Loading...
ماده 104 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران
رسیدگی به تخلفات پرسنل که فرمانده نیروی مربوط برای آنان پیشنهاد محرومیت از ترفیع. تنزیل درجه یا رتبه. معافیت از خدمت و یااخراج از خدمت میدهد و همچنین رسیدگی به شکایات پرسنل از ردههای بالاتر در امور خدمتی. در هیات هایی مرکب از اعضاء مشروحه زیر به عمل میآید:
الف - معاون پرسنلی نیروی مربوط یا جانشین وی.
ب - رییس بازرسی نیروی مربوط یا جانشین وی.
ج - مسئول سازمان عقیدتی سیاسی نیروی مربوط یا جانشین وی.
د - مسئول سازمان حفاظت اطلاعات نیروی مربوط یا جانشین وی.
ه - نماینده سازمان قضایی نیروهای مسلح.
تبصره 1 - چنانچه پرسنل متخلف یا شاکی. جمعی وزارت دفاع یا ستاد مشترک باشند. مقامات هم تراز وزارت دفاع و مشترک هیات را تشکیلخواهند داد و پیشنهاد تنبیهات فوق الذکر نیز به وسیله وزیر دفاع یا رییس مشترک به هیات ارائه خواهد شد.
تبصره 2 - هیاتهای رسیدگی میتوانند از اشخاصی که ضروری تشخیص میدهند به منظور اظهار نظر دعوت نمایند لیکن حق رای منحصر بهاعضاء اصلی هیات است.
تبصره 3 - دعوت از شخص متخلف جهت استماع دفاعیات وی در جلسه رسیدگی الزامی است لکن در صورتی که دو بار بدون عذر موجه درجلسه هیات حضور نیابد این حق از وی سلب میگردد.
تبصره 4 - حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه رسیدگی. موضوع تخلف و دلائل مربوط و خلاصه پرونده و سوابق پرسنل متخلف به تمامیاعضاء هیات و همچنین شخص متخلف کتبا اعلام میگردد.
تبصره 5 - شکایات پرسنل از ردههای بالاتر تنها در صورتی که قابل طرح در این هیات خواهد بود که قبلا توسط پرسنل مزبور به فرمانده یک ردهبالاتر و فرمانده نیروی مربوط و در مورد پرسنل وزارت دفاع و ستاد مشترک به وزیر دفاع یا رییس ستاد مشترک گزارش شده باشد.
تبصره 6 - تصمیمات هیات با اکثریت آراء اتخاذ خواهد شد و جز در موارد معافیت یا اخراج از خدمت و شکایت از فرماندهان نیروها و رییس ستاد مشترک و وزیر دفاع. پس از درج در فرمان همگانی قابل اجراء میباشد. در این موارد نیز در صورتی که ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ تصمیمات به شخص ذینفع مورد اعتراض وی قرار نگیرد پس از درج در فرمان همگانی قابل اجراء است و در صورت تسلیم اعتراضیه. موضوع در هیات مذکور درماده 105 این قانون مورد رسیدگی قرار گرفته و رای هیات مزبور پس از درج در فرمان همگانی قابل اجراء خواهد بود. ذینفع نسبت به آراء قابل اجراء هریک از دو هیات میتواند به مراجع صالحه قضایی تنظیم نماید.
تبصره 7 - رسیدگی به تخلفات مرتبط با جنگ که برای عاملین آنها پیشنهاد تنبیهات فوقالذکر گردیده است بر عهده دادگاههای نظامی خواهد بودکه به منظور رسیدگی به جرائم و تخلفات پرسنل. در مناطق مورد نیاز تشکیل میگردد.
تبصره 8 - اعمال تنبیهات مذکور در این ماده به وسیله فرماندهی کل. منوط به طی مراحل فوقالذکر نمیباشد.
سیر تحول ماده 104 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران