Loading...
ماده 94 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران
"مرخصی" وضع پرسنلی است که برابر مقررات مربوط در حال استفاده از مرخصی های زیر میباشند:
الف - مرخصی استحقاقی - پرسنل اعم از کادر ثابت. وظیفه پیمانی حق استفاده از یک ماه مرخصی سالانه را با استفاده از حقوق و مزایای مربوطدارا میباشند. مدت مرخصی در مناطق بد آب و هوا 45 روز خواهد بود.
تبصره - پرسنل در دورههای آموزشی میتوانند طبق مقررات مندرج در اساسنامه آموزشگاههای مربوط از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند.
ب - مرخصی استعلاجی - پرسنلی که به علت بیماری قادر به خدمت نمی باشند با تجویز پزشک مسئول علاوه بر مرخصی استحقاقی حداکثر تا 4 ماه میتوانند از این مرخصی استفاده نمایند. پرسنل زن از نظر مرخصی دوران بارداری شمول قانون استخدام کشوری میباشند.
ج - مرخصی اضطراری - پرسنلی که استحقاق مرخصی سالانه را نداشته لکن اضطرارا نیاز به مرخصی دارند میتوانند از مرخصیهای استحقاقی سالهای بعد استفاده نمایند.
د - مرخصی بدون حقوق - پرسنل در شرایط خاص و ضروری می توانند حداکثر جمعا سه سال در طول خدمت بدون حقوق استفاده نمایند. اینمدت از لحاظ حقوق و ترفیعات و بازنشستگی جزء سنوات خدمتی محسوب نمیگردد.
ه - مرخصی تشویقی - به مقتضای ابراز لیاقت و شایستگی ممکن است حداکثر تا 30 روز در طول سال به پرسنل مرخصی تشویقی داده شود.
تبصره 1 - ترتیب استفاده از مرخصی های مذکور. تعیین مناطق بد آب و هوا موضوع بند الف این ماده و حدود اختیارات فرماندهان و روساء دردادن مرخصیها به موجب آیین نامهای است که به وسیله ستاد مشترک. با هماهنگی وزارت دفاع و نیروهای سهگانه و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه و به تصویب شورای عالی دفاع خواهد رسید.
تبصره 2 - در شرایط جنگی و بسیج همگانی و در مواقعی که ضرورت ایجاد مینماید. اعطاء مرخصی و مدت آن تابع شرایط عمومی این مادهنبوده و در آیین نامهای که به وسیله ستاد مشترک تهیه و به تصویب شورای عالی دفاع میرسد مشخص خواهد شد.
سیر تحول ماده 94 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران