Loading...
ماده 16 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران
سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران سازمانی است با سلسله مراتب مستقل و متمرکز که با هماهنگی وزارتاطلاعات ماموریت و وظایف زیر را انجام میدهد:
1 - ماموریت.
پیشگیری. کشف. شناسایی و خنثی کردن فعالیتهای براندازی. جاسوسی. خرابکاری. موارد ایجاد نارضایتی. نفوذ جریانات سیاسی و ایجاد اختلالدر انجام ماموریت به منظور حفظ و صیانت ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها از طریق حفاظت پرسنل. اطلاعات. اسناد. مدارک. اماکن. تاسیسات. وسایل و تجهیزات و امنیت ارتباطات با رعایت اصل 156 قانون اساسی.
2 - وظایف.
الف - کسب و جمعآوری اخبار و تولید. تجزیه و تحلیل و طبقهبندی اطلاعات مورد نیاز ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها.
ب - کشف و خنثی نمودن توطئهها و براندازی. جاسوسی و خرابکاری.
ج - تهیه طرحها و دستورالعملهای حفاظتی در زمینه حفاظت اخبار. اطلاعات. اسناد مدارک. تاسیسات. اماکن. تجهیزات و پرسنل ارتش ووزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها و نظارت بر اجرای آنها.
د - آموزش و ارشاد پرسنل ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها در زمینههای حفاظتی و آموزش تخصصی پرسنل سازمان حفاظتاطلاعات.
ه - گزارش اطلاعات و اخبار امنیتی غیر نظامی واصله به وزارت اطلاعات.
و - کشف و شناسایی فعالیتهای سیاسی پرسنل و نفوذ جریانات و تشکلهای سیاسی در ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها.
ز - کشف و شناسایی موارد کم کاری و کارشکنی و تخلف در انجام ماموریت و گزارش آن به مسئولین مربوط.
ح - مطلع نمودن فرماندهان از مواردی که برای انجام ماموریتشان ضروری بوده و در صلاحیت آنان است.
ط - بررسی صلاحیت امنیتی پرسنل ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها.
ی - انجام کلیه امور مربوط به صدور پروانه حمل سلاح شکاری و کمری و مهمات مربوط در سطح ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته بهآنها.
ک - طرحریزی و انجام عملیات فنی حفاظت اطلاعاتی و کنترل ارتباطات در سطح ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها.
تبصره 1 - رییس سازمان حفاظت اطلاعات از بین افراد مورد تایید مقام رهبری با حکم رییس ستاد مشترک منصوب میگردد و مستقیما تحت امرمقام رهبری انجام وظیفه مینماید و عزل وی نیز با تایید مقام رهبری و حکم رییس ستاد مشترک انجام میشود.
تبصره 2 - ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها موظفند پشتیبانیهای پرسنلی و لجستیکی مورد نیاز را در چهارچوب جداول سازمانمربوط که به تصویب فرماندهی کل میرسد. در اختیار قرار دهند.
تبصره 3 - رییس سازمان حفاظت اطلاعات موظف است در موارد براندازی و نیز خرابکاریهای مهم. دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاهپاسداران را سریعا در جریان قرار دهد.
تبصره 4 - سازمان حفاظت اطلاعات موظف است موارد انحرافات عقیدتی. سیاسی و اخلاقی پرسنل را که در جریان ماموریتهای خود مطلعمیگردد. به سازمان عقیدتی سیاسی منعکس نماید.
سیر تحول ماده 16 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران