Loading...
ماده 8 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران
وظایف وزارت دفاع به شرح زیر میباشد:
الف - ساخت و تولید وسایل مورد نیاز نیروهای نظامی و انتظامی و انجام تحقیقات صنعتی لازم و افزایش امکانات تکنولوژی صنایع مربوط.
ب - هدایت و هماهنگ نمودن امور پژوهشی و تحقیقاتی صنعتی ارتش و سازمانهای وابسته به وزارت دفاع و هماهنگی با شورای عالی صنایعو مراکز پژوهشی و تحقیقات کشور.
ج - انجام تعمیرات خارج از مقدورات نیروهای نظامی و انتظامی.
د - انجام کلیه خریدهای خارجی مورد نیاز ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس سیاست کلی و خط مشی دولت جمهوریاسلامی ایران.
تبصره 1 - وزارتین دفاع و سپاه موظفند در زمینه خریدهای خارجی زیر نظر شورای عالی و دفاع هماهنگی و اقدام نموده و میتوانند خریدهایمورد نیاز یکدیگر را نیز انجام دهند.
تبصره 2 - کلیه خریدهای خارجی اقلام دفاعی مورد نیاز دیگر وزارتخانهها. نهادها و سازمانهای کشور نیز صرفا از طریق وزارتین دفاع و سپاه انجامخواهد شد.
ه - تهیه و تامین و خرید داخلی اقلام حساس. مهم. سنگین قیمت و اقلام مشترک مورد نیاز ارتش و وزارت دفاع. به استثناء سوخت و مواد فاسدشدنی.
تبصره - وزارت دفاع میتواند تامین بخشی از اقلام مشترک داخلی را با حفظ مسئولیت و تعیین خط مشی به نیروهای سهگانه تفویض نماید. مواردو چگونگی آن به موجب آییننامهای خواهد بود که توسط وزارت دفاع با هماهنگی ستاد مشترک تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.
و - تهیه لوایح مورد نیاز ارتش با هماهنگی ستاد مشترک و لوایح مورد نیاز وزارت دفاع و سازمانهای وابسته و پیگیری جهت سیر مراحل قانونی. ابلاغ قوانین و مصوبات هیات وزیران به ارتش و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات.
ز - دفاع از حقوق ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته با آنها در مراجع قضایی.
ح - بررسی و تحصیل بودجه اعتبارات ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها و نظارت در انجام هزینهها و بررسی و تایید بیلان حساببودجه آنها.
ط - تهیه و تامین زمین مورد نیاز و احداث تاسیسات ساختمانی ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها در چهارچوب ضوابط وسیاستهای وزارتین مسکن و شهرسازی و برنامه و بودجه.
تبصره - وزارت دفاع میتواند احداث برخی تاسیسات ساختمانی نیروها را با حفظ مسئولیت و نظارت به نیروی مربوط محول نماید.
ی - اداره امور املاک ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها از نظر حقوقی و قانونی.
ک - تامین خدمات درمانی پرسنل وزارت دفاع. ارتش و نیروهای انتظامی و سازمانهای وابسته به آنها. بازنشستگان. وظیفهبگیران مستمریبگیرانو عائله تحت تکفل آنان.
ل - تامین خدمات تعاونی افراد مذکور در بند فوق و عائله تحت تکفل آنان.
م - انجام امور بیمه. بازنشستگی. وظیفه و مستمری پرسنل ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها.
ن - تهیه و تامین نقشههای نظامی و خدمات جغرافیایی مورد نیاز نیروهای نظامی و انتظامی.
س - پشتیبانی فنی. آموزشی و تعمیراتی سازمانهای خدمات کامپیوتری نیروهای نظامی و انتظامی.
سیر تحول ماده 8 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران