Loading...
ماده 1 قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی
به منظور تعمیم و گسترش صنعت بیمه در کشور. افزایش رقابت و کارآئی در بازار بیمه. افزایش رفاه عمومی و گسترش امنیتاجتماعی و اقتصادی. افزایش نقش بیمه در رشد و توسعه اقتصادی کشور و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه با توجه به ذیل اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و در چارچوب ضوابط. قلمرو و شرایط تعیین شده زیر اجازه تاسیس موسسه بیمه غیر دولتی به اشخاص داخلی داده میشود:
1 - سیاستگذاری در صنعت بیمه. اعمال نظارت بر فعالیتهای بیمهای و صدور مجوز فعالیت بیمهای کماکان جهت اعمال حاکمیت در اختیاردولت جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد بود.
2 - ضوابط مربوط به نحوه تاسیس و فعالیت موسسات بیمه داخلی از قبیل شرایط اخذ مجوز تاسیس و لغو آن. نحوه انتقال عملیات و ادغام. انحلال و ورشکستگی موسسات بیمهای. محدوده فعالیت بیمهای و بیمه اتکائی شامل انواع معاملات بیمه. حق بیمه و کارمزد مربوط به رشتههایمختلف بیمه. میزان ذخایر فنی و اندوختههای قانونی و نحوه سرمایهگذاری آنها براساس "قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری مصوب 1350. 3. 30 و اصلاحیه بعدی" و "قانون بیمه مصوب 1316. 2. 7" تعیین خواهد شد.
3 - حداقل سرمایه موسسات بیمه موضوع ماده (36) قانون "تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری مصوب 1350. 3. 30" برای موسسات بیمهغیر دولتی با پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و تایید وزارت امور اقتصادی و دارائی و تصویب هیات وزیران تعیین خواهد شد.
سیر تحول ماده 1 قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی