Loading...
ماده 9 قانون بیمه بیکاری
کارفرمایان موظفند با هماهنگی شوراهای اسلامی و یا نمایندگان کارگران. فهرست محلهای خالی شغل را که ایجاد میشوند به مراکزخدمات اشتغال محل اعلام نمایند. محلهای شغلی مذکور (به استثنای ردههای شغلی کارشناسی به بالا) منحصرا توسط مراکز خدمات اشتغال و بامعرفی بیکاران تامین میگردد.
تبصره 1 - دولت مکلف است همه ساله از طریق سیستم بانکی و منابع اعتباری سازمان تامین اجتماعی و با استفاده از اعتبارات قرض الحسنه. طرحهای اشتغال زای مشخصی را جهت اشتغال به کار بیکاران مشمول این قانون در بودجه سالانه کشور پیش بینی و راسا یا از طریق شرکتهای تعاونی ویا خصوصی و با نظارت وزارت کار و امور اجتماعی به مورد اجراء گذارد.
تبصره 2 - بیکاران مشمول این قانون در اخذ پروانههای کسب و کار و موافقت اصولی و تاسیس واحدهای اقتصادی از وزارتخانههای صنعتی. کشاورزی و خدماتی با معرفی وزارت کار و امور اجتماعی در اولویت قرار خواهند داشت.
تبصره 3 - سازمان آموزش فنی و حرفهای وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است همزمان با اجرای قانون بیمه بیکاری. آموزش مهارتهای موردنیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری موضوع بند "ج" ماده (7) این قانون را در مراکز آموزش فنی و حرفهای ویا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم نماید. هزینههای مربوط از محل اعتبارات حساب صندوق بیمه بیکاری مطابق آیین نامهای که به پیشنهاد سازمانهای آموزش فنی و حرفهای کشور و تامین اجتماعی تهیه و به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی. و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید قابل پرداخت است.
تبصره 4 - نهضت سوادآموزی موظف است با همکاری کارفرمایان و وزارتخانههای ذیربط نسبت به تشکیل کلاسهای سوادآموزی برای بیسوادان مشمول این قانون اقدام نماید.
سیر تحول ماده 9 قانون بیمه بیکاری