Loading...
ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف - اختصاص حداقل سه درصد (3 درصد) از مجوزهای استخدامی (رسمی. پیمانی. کارگری) دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها. سازمانها. موسسات. شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاههایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط.
ب - تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند.
ج - پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی. خدماتی. عمرانی و صنفی و کارگاههای تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.
د - پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.
ه - پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد (60 درصد) سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و - اختصاص حداقل شصت درصد (60 درصد) از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاهها. شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی. حرکتی.
ز - اختصاص حداقل شصت درصد (60 درصد) از پستهای سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاهها. شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی. حرکتی.
تبصره 1 - کلیه وزارتخانه ها. سازمانها. موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود. افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را راسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.
تبصره 2 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد (3 درصد) از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها. سازمانها. موسسات دولتی. شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و دراختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.
تبصره 3 - سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود. صندوق فرصتهای شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.
تبصره 4 - سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزشهای لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.
سیر تحول ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان