Loading...
ماده 26 قانون نظام صنفی کشور
هرگاه شخصی بخواهد فعالیتی صنفی را آغاز کند. ابتدا باید به اتحادیهذیربط مراجعه و تقاضای کتبی خود را تسلیم و رسید دریافت دارد. اتحادیه مکلف استدر چارچوب مقررات نظر خود را مبنی بر رد یا قبول تقاضا حداکثر ظرف پانزده روز بااحتساب ایام غیرتعطیل رسمی به صورت کتبی به متقاضی اعلام کند. عدم اعلام نظر درمدت یاد شده به منزله پذیرش تقاضا محسوب میگردد. درصورت قبول تقاضا توسط اتحادیه. متقاضی باید از آن تاریخ ظرف حداکثر سه ماه مدارک مورد نیاز اتحادیه را تکمیلکند و به اتحادیه تسلیم دارد. درغیر این صورت متقاضی جدید محسوب خواهد گردید. اتحادیه موظف است پس از دریافت تمام مدارک لازم و با رعایت ضوابط. ظرف پانزده روز نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند. همچنین متقاضی پروانه کسب موظف است از تاریخ دریافت پروانه کسب ظرف شش ماه نسبت به افتتاحمحل کسب اقدام کند.
تبصره 1 - چنانچه اتحادیه درخواست متقاضی پروانه کسب را رد کند یا از صدورپروانه کسب استنکاف ورزد. باید مراتب را با ذکر دلایل مستند به طور کتبی به متقاضیاعلام کند. درصورتی که متقاضی به آن معترض باشد. میتواند اعتراض کتبی خود راظرف بیست روز از تاریخ دریافت پاسخ به مجمع امور صنفی ذیربط تسلیم دارد. مجمع امور صنفی مکلف است طی پانزده روز به اعتراض متقاضی رسیدگی و نظرنهائی خود را برای اجرا به اتحادیه مربوط اعلام کند.
تبصره 2 - درصورتی که اتحادیه یا متقاضی به نظر مجمع امور صنفی معترض باشند میتوانند ظرف بیست روز از زمان ابلاغ نظر مجمع امور صنفی اعتراض خود رانسبت به نظر مجمع مذکور به کمیسیون نظارت منعکس کنند. کمیسیون نظارت مکلفاست ظرف یک ماه نظر خود را اعلام دارد. نظر کمیسیون نظارت در این مورد معتبر و قابلاجرا است. مگر آن که هیات عالی نظارت نظر کمیسیون نظارت را ظرف یک ماه پس ازدریافت اعتراض. نقض کند. دراین صورت نظر هیات عالی نظارت قطعی و لازمالاجراءاست. درصورت اعتراض هر یک از طرفین میتوانند به مراجع ذیصلاح قضایی مراجعه کنند.
تبصره 3 - برای صنوفی که تعداد آنها به حد نصاب نرسیده است. یا فاقد اتحادیه هستند. پروانه کسب ازطریق اتحادیه همگن. بنا به تشخیص کمیسیون نظارت صادرخواهد شد.
تبصره 4 - واحدهای صنفی که به عنوان آلاینده یا مزاحم نقل مکان داده میشوند. همچنان عضو اتحادیهای که بودهاند خواهند ماند. حتی اگر در محدوده جغرافیائی جدیدی قرار گیرند.
سیر تحول ماده 26 قانون نظام صنفی کشور