Loading...
ماده 51 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی
گمرک ایران می تواند با درخواست صاحبان کالا مبنی بر تاسیس انبار اختصاصی موافقت نماید. به شرط آن که دارای شرایط به شرح ذیل باشد. انبارهای اختصاصی تحت نظارت نزدیکترین گمرک خواهند بود و گمرک یادشده ضمن نگهداری حساب کالای موجود در آن مسئول حسن اجرای مقررات گمرکی مربوط خواهد بود. در صورتی که در انبار اختصاصی کالای ساخت خارج دیده شود که وجود آن در انبار متکی به پروانه عبور (ترانزیت) داخلی نباشد ماموران گمرک پس از رسیدگی آن را کالای وارده به انبار تلقی نموده و در بخش ورودی دفتر انبار ثبت خواهند کرد.
1 - انبارهای مسقف
الف - زمینه فعالیت و کالای تولیدی با نوع کالای مورد درخواست برای نگهداری در انبار مطابقت داشته باشد.
ب - انبار باید مسقف و کاملا محصور و پنجره ها و نورگیرها از داخل انبار محصور و دارای یک درب ورودی و خروجی و نحوه نصب و الصاق پلمب از داخل جوشکاری به نحوی باشد که از نمای بیرونی درب انبار هیچ گونه آثاری از جوشکاری مشخص نباشد.
ج - انبار از تجهیزات و سامانه های اعلام و اطفای حریق برخوردار و در محل مناسب نصب گردد.
د - وضعیت استقرار گمرک در انبار و محوطه بیرونی آن مشخص و امکانات لازم در این خصوص تامین گردد.
ه - - شرایط انبار از بابت نوع دیوار. ارتفاع دیوار. مساحت انبار. وضعیت روشنایی. موقعیت انبار به لحاظ فاصله انبار تا گمرک اجرایی. وضعیت انبار از لحاظ استقرار آن در داخل یا خارج محوطه واحد درخواست کننده. براساس نوع کالای مورد درخواست جهت نگهداری در انبار. توسط گمرک ایران مشخص می گردد.
2 - انبارهای روباز
الف - رعایت جزءهای (الف) . (د) و (ه -) بند (1)
ب - انبار روباز صرفا شامل نگهداری کالاهای حجیم و کالاهایی است که به لحاظ شرایط قابل نگهداری در انبار مسقف نمی باشند.
ج - دارای یک درب ورودی و خروجی و نحوه نصب و الصاق پلمب از داخل جوشکاری به صورتی که از نمای بیرونی درب انبار هیچ گونه آثاری از جوشکاری مشخص نباشد.
تبصره - بهره برداری از انبارها و سردخانه های عمومی و ایجاد واحدهای گمرک اختصاصی منوط به رعایت مقررات این ماده می باشد.
سیر تحول ماده 51 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی