Loading...
ماده 44 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی
هرگاه ماموران گمرک و مرجع تحویل گیرنده در حین علامت گذاری تدریجی بارهایی که از وسیله نقلیه تخلیه می شود. مشاهده نمایند که بسته هایی شکسته و آسیب دیده یا دست خورده به نظر می رسد و یا اینکه علامت و شماره اصلی آنها خوانا و روشن نیست. باید در محلی مناسب که به تشخیص مرجع تحویل گیرنده و گمرک تعیین می شود. با مسئولیت شرکت حمل و نقل بین المللی نگهداری شود. تا پس از پایان یافتن عملیات تخلیه بسته های سالم. درباره آنها به نحو زیر عمل شود:
الف - بسته هایی که دارای علامت و شماره خوانا نباشد. به دقت معاینه و در صورتی که شرکت حمل و نقل بین المللی بتواند شماره و علامت آن را تشخیص دهد. باید آن را روی بسته با خط خوانا قید کند و در صورتمجلس تصریح شود و اگر تشخیص داده نشد. ناخوانا بودن و یا بی علامت و بی شماره بودن آن با تعیین وزن. در صورتمجلس ذکر شود.
ب - بسته هایی که در بسته بندی آنها شکستگی یا آثار دست خوردگی دیده می شود. باید یک به یک با کمال دقت توزین و در صورت اقتضاء به تجدید لفاف آنها و یا به بازکردن و صورت برداری از محتویات آنها اقدام و صورتمجلس های لازم که حاکی از نتیجه رسیدگی و توزین و صورت برداری و تجدید لفاف و غیره باشد. تنظیم و به امضای ماموران مربوط و شرکت حمل و نقل بین المللی برسد. در این مورد و به ویژه در مورد تجدید لفاف و صورت برداری از محتویات بسته ها. شرکت حمل و نقل بین المللی در صورتی که مایل باشد می تواند بسته ها را مهر و موم (پلمب) نماید و مراتب در صورتمجلس قید گردد.
تبصره - تحویل بسته های مشمول این ماده به اماکن گمرکی در صورتی قبول می شود که بندهای (الف) و (ب) کاملا انجام شده باشد.
سیر تحول ماده 44 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی