Loading...
ماده 42 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی
ترتیب نظارت در فهرست برداری. مراقبت در جریان حمل کالا از نقطه تخلیه تا انبارهای مرجع تحویل گیرنده. وظایف بار شماران شرکت حمل و نقل بین المللی و مرجع تحویل گیرنده. ترتیب ثبت اجناسی که به انبارها و اماکن گمرکی وارد یا از آن خارج می گردد. ترتیب صفافی و اصول شمارش و رسیدگی به کالاهای موجود در انبارها. نمونه ها و طرز نگهداری و نحوه ثبت دفاتر انبار. نمونه ها و طرز نگهداری و نحوه ثبت دفاتر کل انبارها. طرز تحویل قطعی محموله ها. فرم (برگه) دفاتر و صورتمجلس هایی که باید در موارد معینی تنظیم گردد. تعداد نسخه های آنها و تشریفات لازم دیگر مربوط به تخلیه و تحویل طبق دستورالعمل هایی خواهد بود که توسط مرجع تحویل گیرنده کالا تهیه و پس از تایید گمرک ایران اجرا می شود.
تبصره1 - فهرست تحویل و تحول پس از امضای طرفین که بلافاصله بعد از اتمام تخلیه خواهد بود. به منزله گواهی تخلیه کالا تلقی و مسئولیت مرجع تحویل گیرنده نسبت به مقدار تخلیه شده به موجب فهرست از همین موقع شروع می شود و این اوراق برای تسویه حساب فهرست کل بار (مانیفست) ماخذ و ملاک قرار خواهد گرفت.
تبصره2 - در صورتی که شرکت حمل و نقل بین المللی به علل موجهی نتواند بخشی از کالا را به شرحی که در فهرست کل بار (مانیفست) قید شده است. با تفکیک علایم و مشخصات موضوع هر ردیف به طور جداگانه تحویل بدهد. می تواند با موافقت گمرک و مرجع تحویل گیرنده. کالا را در دوبه (بارکش آبی) یا در محلی که گمرک و مرجع تحویل گیرنده برای این منظور تعیین می نماید. تخلیه نموده و تحت نظارت خود بعدا تفکیک و تحویل انبار مرجع تحویل گیرنده بدهد. در این قبیل موارد موسسه حمل و نقل می تواند برای نظارت و مراقبت کالا با هماهنگی مرجع تحویل گیرنده از طرف خود یک یا چند نفر نگهبان تا پایان عمل تفکیک و تحویل بگمارد و مسئولیت تحویل گیرنده فقط از تاریخی شروع می شود که عمل تفکیک انجام یافته و کالا به شرح مذکور در این ماده در مقابل رسید به مرجع تحویل گیرنده تحویل شده باشد.
سیر تحول ماده 42 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی