Loading...
ماده 18 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی
درموارد زیر ارزش گمرکی مندرج در سیاهه خرید و یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا. قابل پذیرش نخواهد بود:
الف - هرگونه قید و محدودیتی در حق تصرف یا استفاده از کالا برای خریدار وجود داشته باشد. مگر محدودیت های قانونی از جمله محدودیت جغرافیایی و محدودیت های وضع شده به وسیله دولت یا آنهایی که در قیمت کالا اثری ندارند.
ب - فروش یا قیمت کالا تابع شرایط یا ملاحظاتی باشد که نتوان ارزش کالای وارده را تعیین کرد.
پ - بخشی از وجوه حاصله از فروش مجدد یا واگذاری یا استفاده بعدی به وسیله خریدار. به طور مستقیم یا غیرمستقیم عاید فروشنده شود. مگر آنکه طبق بند (ث) تبصره (1) ماده (14) قانون. تعدیل لازم انجام شود.
ت - خریدار و فروشنده با یکدیگر به مفهوم بند (چ) ماده (10) مرتبط باشند.
تبصره1 - اگر گمرک برمبنای اطلاعات ارائه شده توسط واردکننده یا به هر طریق دیگر دلایلی درمورد تاثیر ارتباط خریدار و فروشنده بر قیمت در دست دارد. باید دلایل خود را با رعایت ماده (23) به اطلاع واردکننده رسانیده و یک فرصت سی روزه برای پاسخگویی به او بدهد. چنانچه واردکننده ثابت کند که ارزش اظهاری او به یکی از روشهای زیر نزدیک بوده و همزمان نیز است. قابل پذیرش خواهد بود:
1 - قیمت فروش کالای مثل یا مشابه برای صدور به قلمرو گمرکی به خریداران غیرمرتبط.
2 - ارزش گمرکی کالای مثل یا مشابهی که برطبق مقررات ماده (15) (تفریقی) قبلا تعیین شده باشد.
3 - ارزش گمرکی کالای مثل یا مشابهی که برطبق مقررات ماده (16) (محاسباتی) قبلا تعیین شده باشد.
تبصره2 - ارزشهای مندرج در تبصره (1) باید بنا به درخواست واردکننده و صرفا به منظور مقایسه استفاده شود و درخصوص کاربرد و مقایسه ارزش های یاد شده (یا ارزش کالاهای مورد اختلاف) باید به تفاوتهای مربوط به سطوح تجاری و مقداری. عناصر مذکور در ماده (14) قانون و هزینه های تقبل شده فروشنده در فروشهایی که فروشنده و خریدار با یکدیگر مرتبط نیستند و هزینه های تقبل نشده توسط فروشنده در فروشهایی که فروشنده و خریدار با یکدیگر مرتبطند. توجه لازم به عمل آید.
سیر تحول ماده 18 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی