Loading...
ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی
اگر نتوان ارزش گمرکی کالای وارده را طبق مواد (11) و (13) تا (16) تعیین کرد. ارزش گمرکی آن براساس بند (ث) ماده (15) قانون برمبنای مدارک و اطلاعات موجود و با انعطاف در بکارگیری مقررات مواد یاد شده در موارد زیر تعیین خواهد شد:
1 - روشهای انعطافی مواد (13) و (14) عبارتند از:
الف - شرط همزمانی یا نزدیک بودن زمان صدور کالای مثل یا مشابه می تواند با انعطاف پذیری به کار برده شود.
ب - کالای وارد شده مثل یا مشابهی که در کشوری غیر از کشور تولیدکننده تولید شده می تواند مبنای ارزش گذاری گمرکی قرار گیرد.
پ - ارزش گمرکی کالاهای وارد شده مثل یا مشابهی که قبلا مطابق مقررات مواد (15) و (16) تعیین شده اند. می تواند استفاده شود.
2 - روشهای انعطافی ماده (15) عبارتند از:
الف - این شرط که کالاها به همان وضعی که وارد شده اند فروخته خواهند شد. می تواند با انعطاف پذیری به کار برده شود.
ب - شرط فروش پیش از انقضای نود روز می تواند به نحو انعطاف پذیری به کار برده شود.
3 - درصورتی که قیمت فروش کالا در بازار داخلی کشور تولیدکننده یا در بازار سایر کشورها یا فروشگاه های بر خط (on line) مبنای تعیین ارزش قرار گیرد. با کسر سود بیست درصد از روی فهرست قیمت عمده فروشی و کسر سود چهل درصد از روی فهرست خرده فروشی و مالیات و عوارض متعلقه در کشور فروشنده مبنای تعیین ارزش خواهد بود.
4 - در مواردی که ارزش براساس قیمت های صادراتی و یا از روی فهرست قیمتهای کشور مبدا منهای تخفیف یا جوایز صادراتی عادله یا بازپرداخت های مالیاتی و گمرکی تعیین می شود فهرست مورد استناد باید مستقیما از طرف سازندگان کالا صادر و جنبه عمومی داشته باشد و صحت مندرجات آن به وسیله مقامات صلاحیتدار کشور مبدا (اتاق بازرگانی) و رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا (درصورت حضور) و یا وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور مبدا گواهی و از طرف ماموران کنسولی دولت ایران یا دفتر اسناد رسمی محل تصدیق امضاء شده باشد.
تبصره1 - ارزش خودرو. ماشین آلات راهسازی. جرثقیل. لیفتراک. کمباین و تراکتور و ماشین آ لات مشابه براساس قیمت های صادراتی کشور مبدا تعیین می شود. این فهرست ها هر سال پس از استعلام کتبی از نمایندگی مربوط و مقایسه با قیمتهای جهانی همان کالا یا مشابه آن توسط کار گروه موضوع تبصره (6) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی. سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها - مصوب 1371 - یا گمرک ایران برای مواردی که مشمول قانون یادشده نمی باشند. حسب مورد بررسی. تعیین ارزش و منتشر خواهد شد.
تبصره 2 - ارزش گمرکی براساس روشهای زیر تعیین نمی شود:
الف - قیمت فروش کالاهای مثل و مشابه تولیدشده در داخل کشور.
ب - ارزشهای غیرواقعی و فاقد مستندات.
سیر تحول ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی