Loading...
ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
ماموران راهنمایی و رانندگی موضوع ماده (2) این قانون موظفند در صورت مشاهده تخلفات زیر به شرح مقرر اقدام نمایند:
الف - چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی موثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد. وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام میگردد.
ب - در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد ماموران موضوع ماده (2) این قانون با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می نمایند و در صورت اثبات حالت مستی و بیارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد موردنظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دومیلیون (2. 000. 000) ریال و ضبط گواهینامه به مدت ششماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضائی معرفی میشود.
ج - در صورتیکه راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی میگردد.
د - هرگاه راننده به صورت همزمان مرتکب دو تخلف از تخلفات موضوع بندهای (1) . (2) . (3) . (4) . (5) و (10) جدول ماده (7) این قانون گردد. وسیله نقلیه برای مدت حداکثر هفتاد و دو ساعت توقیف میشود. آئیننامه اجرائی بندهای "الف" و "ب" این ماده ظرف مدت ششماه توسط وزارت کشور با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
سیر تحول ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی