Loading...
ماده 560 آیین دادرسی کیفری
شاکی و متهم بابت هزینه انتشار آگهی. ایاب و ذهاب گواهان. حقالزحمه کارشناسان. مترجمان و پزشکان و سایر اشخاصی که به تشخیص مقام قضایی احضار میشوند. وجهی نمیپردازند و هزینههای مذکور از اعتبارات مربوط به قوه قضاییه پرداخت میشود. اما هرگاه اقدامات مذکور بنا به درخواست شاکی صورت گیرد. شاکی باید هزینه مقرر را مطابق قوانین و مقررات و تعرفههای مربوط. در مهلت تعیین شده. پرداخت کند. در صورتی که شاکی ملزم به پرداخت هزینه مذکور باشد و از پرداخت آن امتناع کند. هزینه مذکور از اعتبارات مربوط به قوه قضاییه پرداخت میشود و مراتب به اطلاع دادستان میرسد تا به دستور وی و از طریق اجرای احکام مدنی. با توقیف و فروش اموال شاکی. با رعایت مستثنیات دین. معادل هزینه پرداخت شده اخذ و به حساب مربوط در خزانهداری کل واریز شود. در هر صورت از متهم هیچ هزینهای اخذ نمیشود.

تبصره 1 - در صورتی که به تشخیص مقام قضایی. شاکی قادر به پرداخت هزینههای فوق نباشد. هزینه از اعتبارات قوه قضاییه پرداخت میشود.

تبصره 2 - در موارد فوری به دستور مقام قضایی. اقدامات موضوع این ماده. پیش از پرداخت هزینه مربوط انجام میشود.

تبصره 3 - میزان هزینه ایاب و ذهاب گواهان مطابق تعرفهای است که ظرف ششماه از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه میشود و به تصویب رییس قوه قضاییه میرسد.
سیر تحول ماده 560 آیین دادرسی کیفری