Loading...
ماده 242 آیین دادرسی کیفری
هرگاه در جرایم موضوع بندهای (الف) . (ب) . (پ) و (ت) ماده (302) این قانون تا دو ماه و در سایر جرایم تا یک ماه به علت صدور قرار تامین. متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهائی در دادسرا نشود. بازپرس مکلف به فک یا تخفیف قرار تامین است. اگر علل موجهی برای بقای قرار وجود داشته باشد. با ذکر علل مزبور. قرار. ابقاء و مراتب به متهم ابلاغ میشود. متهم میتواند از این تصمیم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. فک یا تخفیف قرار بدون نیاز به موافقت دادستان انجام میشود و ابقای تامین باید به تایید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان. حل اختلاف با دادگاه صالح است. فک. تخفیف. یا ابقای بازداشت موقت. باید به تایید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان. حل اختلاف با دادگاه صالح است. هرگاه بازداشت متهم ادامه یابد مقررات این ماده. حسبمورد. هر دوماه یا هر یکماه اعمال میشود. به هرحال. مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در هرصورت در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یکسال تجاوز نمیکند.

تبصره 1 - نصاب حداکثر مدت بازداشت. شامل مجموع قرارهای صادره در دادسرا و دادگاه است و سایر قرارهای منتهی به بازداشت متهم را نیز شامل میشود.

تبصره 2 - تکلیف بازپرس به اظهارنظر درباره درخواست متهم. موضوع ماده (241) این قانون. درصورتی است که وفق این ماده. نسبت به قرار اظهارنظر نشده باشد.
سیر تحول ماده 242 آیین دادرسی کیفری