Loading...
ماده 4 قانون اوقاف
متولی موقوفه کسی است که به موجب مقررات قانونی مدنی واجد این سمت باشد تولیت متولی باید به وسیله شعبه تحقیق اوقاف گواهیشود. اشخاص ذینفع پس از ابلاغ تصمیم شعبه تحقیق در صورتی که معترض باشند میتوانند ظرف ده روز اعتراضنامه خود را به هیات تجدید نظراوقاف تسلیم کنند پس از انقضای مدت گواهی شعبه تحقیق اوقاف و تصمیم هیات تجدید نظر از ناحیه اشخاص ذینفع قابل شکایت در دادگاه شهرستاناست و حکم دادگاه در این موارد قابل پژوهش و فرجام میباشد. همین حکم در مورد ثلث - نذر و حبس نیز جاری است.
تبصره 1 - موقوفاتی که متولی آنها فوت میشود تا تشخیص متولی بعدی و موقوفاتی که متولی آنها به حکم تحقیق اوقاف ممنوعالمداخله میشودتا رفع ممنوعیت یا ضم امین در حکم موقوفات بدون متولی است.
تبصره 2 - هر گاه شخص یا اشخاصی که در وقفنامه به عنوان متولی معین شدهاند وجود نداشته باشند و یا اوصاف مقرر در وقفنامه منطبق باشخص یا اشخاص معینی نگردد موقوفه در حکم موقوفه مجهولالتولیه است.
تبصره 3 - در موقوفاتی که شرط مباشرت نشده باشد هر گاه متولی برای تصدی تمام یا قسمتی از امور مربوط به موقوفه وکیلی انتخاب کند. وکیلمذکور باید توانایی انجام مورد وکالت را داشته باشد. در صورتی که وکیلی که از طرف متولی برای انجام تمام یا قسمتی از امور مربوط به موقوفهانتخاب شده به تشخیص سازمان اوقاف قادر به انجام امور موقوفه نباشد مراتب کتبا به طریق اطمینان بخشی به متولی ابلاغ خواهد شد هر گاه ظرف دوماه برای متولیان مقیم ایران و چهار ماه برای متولیان مقیم خارج کشور متولی اقدام به تغییر وکیل ننماید. وکیل مزبور با ابلاغ سازمان اوقاف منعزلمیشود این حکم شامل وکلایی که قبلا نیز انتخاب شدهاند خواهد شد.
سیر تحول ماده 4 قانون اوقاف