Loading...
ماده 139 قانون کار
هدف از مذاکرات دسته جمعی. پیشگیری و یا حل مشکلات حرفهای و یا شغلی و یا بهبود شرایط تولید و یا امور رفاهی کارگران استکه از طریق تعیین ضوابطی برای مقابله با مشکلات و تامین مشارکت طرفین در حل آنها و یا از راه تعیین و یا تغییر شرایط و نظائر اینها. در سطح کارگاه. حرفه و یا صنعت با توافق طرفین تحقق مییابد. خواستهای طرح شده از سوی طرفین باید متکی به دلائل و مدارک لازم باشد.
تبصره 1 - هر موضوعی که در روابط کار متضمن وضع مقررات و ایجاد ضوابط از طریق مذاکرات دستهجمعی باشد. میتواند موضوع مذاکره قراربگیرد. مشروط بر آن که مقررات جاری کشور و از جمله سیاستهای برنامهای دولت. اتخاذ تصمیم در مورد آنها را منع نکرده باشد. مذاکرات دستهجمعی باید به منظور حصول توافق و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با رعایت شئون طرفین و با خودداری از هر گونه عملی کهموجب اختلال نظم جلسات گردد. ادامه یابد.
تبصره 2 - در صورتی که طرفین مذاکرات دسته جمعی موافق باشند میتوانند از وزارت کار و امور اجتماعی تقاضا کنند شخص بی طرفی را که درزمینه مسائل کار تبحر داشته باشد و بتواند در مذاکرات هماهنگی ایجاد کند. به عنوان کارشناس پیمانهای دستهجمعی به آنها معرفی نماید. نقش اینکارشناس کمک به هر دو طرف در پیشبرد مذاکرات دسته جمعی است.
سیر تحول ماده 139 قانون کار