Loading...
ماده 131 قانون کار
در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضعاقتصادی کارگران و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت میتوانند مبادرت به تشکیل انجمنهای صنفی نمایند.
تبصره 1 - به منظور هماهنگی در انجام وظائف محوله و قانونی انجمنهای صنفی میتوانند نسبت به تشکیل کانون انجمنهای صنفی در استان وکانون عالی انجمنهای صنفی در کل کشور اقدام نمایند.
تبصره 2 - کلیه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوطه به هنگام تشکیل موظف به تنظیم اساسنامه با رعایت مقررات قانونی و طرح و تصویب آن درمجمع عمومی و تسلیم به وزارت کار و امور اجتماعی جهت ثبت میباشند.
تبصره 3 - کلیه نمایندگان کارفرمایان ایران در شورای عالی کار. شورای عالی تامین اجتماعی. شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار. کنفرانسبینالمللی کار و نظائر آن توسط کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایان. در صورت تشکیل. انتخاب و در غیر این صورت توسط وزیر کار و اموراجتماعی معرفی خواهند شد.
تبصره 4 - کارگران یک واحد. فقط میتوانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار. انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند.
تبصره 5 - آییننامه چگونگی تشکیل. حدود وظائف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمنهای صنفی و کانونهای مربوطه. حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ تصویب این قانون. توسط شورای عالی کار تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 6 - آییننامه نحوه انتخابات نمایندگان مذکور در تبصره 3 این ماده ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به تصویب وزیر کار و اموراجتماعی خواهد رسید.
شماره تاریخ موضوع
61116/42401 1389/03/18 آیین نامه ایجاد و بهره برداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی
سیر تحول ماده 131 قانون کار