Loading...
ماده 988 قانون مدنی
مقررات ماده 988 و تبصره ان در قسمت خروج ایرانیانی که تابعیت خود را ترک نموده اند شامل زنان مزبور نخواهد بود.اتباع ایران نمی توانند تبعیت خود را ترک کنند مگر به شرایط ذیل:
1 - به سن 25 سال تمام رسیده باشند؛
2 - هیات وزراء خروج از تابعیت انان را اجازه دهد؛
3 - قبلا تعهد نمایند که در ظرف یک سال از تاریخ ترک تابعیت. حقوق خود را بر اموال غیرمنقول که در ایران دارا می باشند و یاممکن است بالوراثه دارا شوند ولو قوانین ایران اجازه تملک ان را به اتباع خارجه بدهد بنحوی از انحاء به اتباع ایرانی منتقل کنند. زوجه و اطفال کسی که بر طبق این ماده ترک تابعیت می نمایند اعم از اینکه اطفال مزبور صغیر یا کبیر باشند از تبعیت ایرانی خارج نمی گردندمگر اینکه اجازه هیات وزراء شامل آنها هم باشد؛
4 - خدمت تحت السلاح خود را انجام داده باشند.
تبصره الف - کسانی که بر طبق این ماده مبادرت به تقاضای ترک تابعیت ایران و قبول تابعیت خارجی می نمایند علاوه بر اجرای مقرراتی که ضمن بند (3) از این ماده درباره انان مقرر است بایدظرف مدت سه ماه از تاریخ صدور سند ترک تابعیت. از ایران خارج شوند چنانچه ظرف مدت مزبور خارج نشوند مقامات صالحه. امربه اخراج آنها و فروش اموالشان صادر خواهند نمود و تمدید مهلت مقرره فوق حداکثر تا یک سال موکول به موافقت وزارت امورخارجه می باشد.
تبصره ب - هیات وزیران می تواند ضمن تصویب ترک تابعیت زن ایرانی بی شوهر ترک تابعیت فرزندان او را نیز که فاقد پدر و جدپدری هستند و کمتر از 18 سال تمام دارند و یا به جهات دیگری محجورند اجازه دهد فرزندان زن مذکور نیز که به سن 25 سال تمام نرسیده باشند می توانند به تابعیت از درخواست مادر. تقاضای ترک تابعیت نمایند.
سیر تحول ماده 988 قانون مدنی