Loading...
ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه
الف - شهرداری شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالابهای داخلی در راستای مدیریت پسماند شهری موظفند تا پایان سال چهارم برنامه. پسماندهای خود را با روشهای نوین و فناوریهای جدید با اولویت روشهای آلی (ارگانیک) از قبیل کرم پوسال (ورمی کمپوست) بازیافت نمایند. از سال پایانی برنامه. هرگونه دفن پسماندها در این گونه شهرها مطلقا ممنوع است.

ب - سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است تمهیدات لازم را برای کاهش آلودگی هوا تا حد استانداردهای جهانی با اولویت شناسایی کانونهای انتشار ریزگردها و مهار آن. کنترل و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای را فراهم آورد.

ج - از سال دوم برنامه. هرگونه بهرهبرداری صنعتی و معدنی جدید از تالابهای داخلی مطلقا ممنوع است.

د - با توجه به شرایط ویژه تالابهای کشور از منظر اقتصادی. کشاورزی. زیست بومی. تنوع زیستی و گردشگری و وجود مراتع و اراضی زراعی مطلوب در اطراف آنها و وجود چالشهای جدی در تخصیص منابع آب در این مناطق و بهطور کلی. پیچیدگی و شکنندگی زیست بوم طبیعی این مناطق. دولت مکلف است در سال اول برنامه. با ساماندهی مجدد سازمانهای موجود در بخشهای آب. کشاورزی. منابع طبیعی. محیط زیست و گردشگری. نسبت به اعمال مدیریت یکپارچه با مشارکت بهرهبرداران در دشتهای اطراف این تالابها اقدام نماید.

تبصره - آئیننامه اجرائی این ماده به پیشنهاد مشترک معاونت و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانههای جهاد کشاورزی. کشور. نفت. نیرو و صنایع و معادن به تصویب هیات وزیران میرسد.
سیر تحول ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه