Loading...
ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه
الف - شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مکلف است نسبت به احصاء مناطق ویژه نیازمند بهسازی و نوسازی در بافتهای فرسوده و دستهبندی طرحهای واقع در این مناطق. با اولویت:

1 - طرحهایی که به دلیل وجود منافع عمومی. اجرای به موقع آنها ضروری است.

2 - طرحهایی که از طریق تدوین ضوابط و مقررات و مشارکت مردم و حمایت دولت. شهرداریها و دهیاریها به مرور زمان قابل انجام است. اقدام نماید.

تبصره - طرحهای گروه (1) مشمول برنامههای عمومی و عمرانی دولت موضوع "لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک مصوب 1358 شورای انقلاب" میباشد که تمام یا بخشی از منابع مورد نیاز آن میتواند از طریق بخشهای غیردولتی تامین شود. رای صادره موضوع ماده (4) قانون مذکور قابل اعتراض در مراجع صالحه قضائی است.

ب - دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند به منظور افزایش بهرهوری و استحصال زمین نسبت به احیاء بافتهای فرسوده و نامناسب روستایی اقدام نمایند.

ج - وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداریها موظفند با اعمال سیاستهای تشویقی و در چهارچوب قانون حمایت از احیاء بافتهای فرسوده از اقدامات بخش غیردولتی برای احیاء و بازسازی بافتهای فرسوده در قالب بودجه مصوب حمایت نمایند.

د - وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداریها موظفند هرسال در طول برنامه حداقل ده درصد (10%) از بافتهای فرسوده شهری را احیاء و بازسازی نمایند تسهیلات و بودجه مورد نیاز همهساله با پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی در بودجه عمومی پیشبینی و در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداریها یا مجریان طرحهای نوسازی با معرفی شهرداری قرار خواهدگرفت.

تبصره - دولت موظف است حداقل پنجاه درصد (50%) از منابع. اعتبارات و تسهیلات اعطائی برای بخش مسکن اعم از طرحهای مسکن مهر. مسکن جوانان و نیازمندان و مانند آن را به اجرای طرحهای مذکور در محدوده بافتهای فرسوده شهری اختصاص دهد.

ه - - وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ساماندهی و احیاء شهرهای آسیب دیده از جنگ تحمیلی و استفاده از اراضی رهاشده و ساختمانهای مخروبه باقیمانده داخل شهرهای موردنظر را در اولویت قراردهد.
سیر تحول ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه