Loading...
ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه
به منظور اقتصادی و رقابتی نمودن تولید و افزایش صادرات محصولات کشاورزی. ساماندهی مدیریت منابع. حفاظت از منابع پایه و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی:

الف - حمایت از تولید محصولات کشاورزی در قالب جبران بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی. کمکهای بلاعوض. پرداخت یارانه و سایر مشوقها با اولویت رعایت الگوی کشت بهینه ملی - منطقهای بر اساس آئیننامهای است که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیات وزیران میرسد.

ب - از ابتدای برنامه. وزارت بازرگانی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی قبل از واردات کالاها و یا محصولات بخش کشاورزی اعم از خام و یا فرآوریشده و یا مواد اولیه غذایی موردنیاز صنایع غذایی و تبدیلی موظفند از وزارت جهاد کشاورزی مجوز لازم را اخذ نمایند. دولت مکلف است به منظور حمایت از تولیدات داخلی. برای واردات کلیه کالاها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه موثر وضع نماید بهگونهای که نرخ مبادله همواره به نفع تولیدکننده داخلی باشد.

تبصره 1 - واردات نهادههای تولید بخش کشاورزی از قبیل بذر. نهال. کود و سم با هماهنگی و اخذ مجوز وزارت جهاد کشاورزی از اعمال تعرفه موثر مستثنی میباشد.

تبصره 2 - مسوولیت انتخاب ابزار تعرفهای. تعیین سهمیه مقداری. زمان ورود و مقدار تعرفه برای کالاهای کشاورزی و فرآوردههای غذایی با وزارت جهاد کشاورزی خواهدبود.

ج - عملیات تولید. فرآوری. ذخیرهسازی. قرنطینه و بازاررسانی محصولات. نهادهها و کالاهای کشاورزی نوپدید. ارائه خدمات نوین کشاورزی. عاملین و گواهیکنندگان فرآیندها براساس مقررات و استانداردهایی خواهد بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال اول برنامه تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.
شماره تاریخ موضوع
74131/ت47610ه 1391/04/19 آئین نامه اجرایی بند (الف) ماده (145) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
سیر تحول ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه