Loading...
ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه
به منظور مدیریت جامع (به هم پیوسته) و توسعه پایدار منابع آب در کشور:

الف - در راستای ایجاد تعادل بین تغذیه و برداشت از سفرههای آب زیرزمینی در کلیه دشتهای کشور. وزارت نیرو نسبت به اجرای:

1 - پروژههای سازهای و غیرسازهای در سطح تمامی دشتهای کشور با اولویت دشتهای ممنوعه آبی

2 - اقدامات حفاظتی و جلوگیری و مسلوبالمنفعه نمودن برداشتهای غیرمجاز از منابع آب زیر زمینی در چهارچوب قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقد پروانه

3 - نصب کنتورهای حجمی بر روی کلیه چاههای آب محفوره دارای پروانه با هزینه مالکان آن

4 - اعمال سیاستهای حمایتی و تشویقی

5 - اجرای نظام مدیریتی آب کشور براساس سه سطح ملی. حوضههای آبریز و استانی به نحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه با توجه به نزولات آسمانی. تراز منفی سفرههای آب زیرزمینی در این دشتها نسبت به سال آخر برنامه چهارم حداقل بیست و پنج درصد (25%) (دوازده و نیم درصد (5/12%) از محل کنترل آبهای سطحی و دوازده و نیم درصد (5/12%) از طریق آبخیزداری و آبخوانداری) با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی بهبودیافته و با استقرار نظام بهرهبرداری مناسب از دشتهای موضوع این بند اهداف پیشبینیشده را تحقق بخشد.

ب - وزارت جهاد کشاورزی طرحهای تعادل بخشی نظیر آبخیزداری. آبخوانداری. احیاء قنوات. بهبود و اصلاح روشهای آبیاری و استقرار نظام بهرهبرداری مناسب دشتهای موضوع بند "الف" را به نحوی اجراء نماید که اهداف پیشبینی شده تحقق یابد.

ج - واردات و صادرات آب به کشورهای منطقه و اجرای طرحهای مشترک آبی با کشورهای همجوار با رعایت منافع ملی و توجیههای فنی. اقتصادی. اجتماعی و زیستمحیطی با تایید شورای اقتصاد مجاز است.

د - واحدهای تولیدی. صنعتی. دامداری. خدماتی و سایر واحدهایی که فاضلاب با آلایندگی بیش از حد مجاز استانداردهای ملی تولید مینمایند. موظفند تاسیسات جمعآوری فاضلاب. تصفیه و دفع بهداشتی پساب را اجراء نمایند. واحدهای متخلف جریمه میشوند.

ه - - دولت موظف است اعتبارات لازم را در قالب بودجه سنواتی به منظور تسریع در اجرای طرحهای استحصال. تنظیم. انتقال و استفاده از حقابه کشور از رودخانههای مرزی و منابع مشترک آب منظور نماید.
سیر تحول ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه