Loading...
ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه
وزارت نفت موظف است:

الف - در راستای اعمال حق حاکمیت و مالکیت بر منابع نفت و گاز و انجام وظایف قانونی خود ضمن ایجاد مدیریت اکتشاف. توسعه و تولید و با تجهیز پستهای سازمانی. نسبت به بهکارگیری نیروهای متخصص لازم از طریق انتقال نیروی انسانی موجود برای انجام وظایف مندرج در این قانون و قوانین مرتبط اقدام نماید.

ب - برای فعالیتهای اکتشاف. توسعه. استخراج و تولید نفت و گاز توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت و شرکتهای صاحب صلاحیت. با اتخاذ ضوابط تولید صیانتی. پروانه بهرهبرداری بدون حق مالکیت نسبت به نفت و گاز تولیدی صادر و براساس طرح مصوب. بر عملیات اکتشاف. توسعه و تولید شرکتهای فوقالذکر از نظر مقدار تولید و صیانت مخزن و معیارهای سلامتی - ایمنی و زیست محیطی نظارت نماید.

ج - سامانه یکپارچه کنترل و اندازهگیری میزان تولید. فرآورش. انتقال. پالایش. توزیع و صادرات نفت خام و گاز طبیعی و فرآوردههای نفتی را حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ایجاد و راهاندازی نماید.

د - به منظور افزایش و ارتقاء توان علمی. فناوری و نوآوری در صنعت نفت معادل یکدرصد (1%) از اعتبارات طرحهای توسعهای سالانه شرکتهای تابعه را در طول برنامه. جهت ایجاد ظرفیت (پتانسیل) جذب. توسعه فناوریهای اولویتدار نفت. گاز و پتروشیمی و بهکارگیری آنها در صنایع مرتبط و ارتقاء فناوریهای موجود و بومیسازی آنها و کاهش شدت انرژی ضمن مبادله موافقتنامه با معاونت اختصاص دهد و گزارش عملکرد این بند را سالانه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
سیر تحول ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه