Loading...
ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه
دولت به منظور استمرار. توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی. فرصتها. امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران. پدر. مادر. همسر و فرزندان شهداء و همچنین جانبازان. آزادگان و افراد تحتتکفل آنان. اقدامات زیر را انجام میدهد:

الف - فرزندان شهداء از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد (50%) و بالاتر نیز به استثناء تسهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمیشود.

ب - تامین صددرصد (100%) هزینه درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنان بر عهده دستگاه اجرائی مربوطه و هزینه درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

ج - کلیه دستگاههای اجرائی موظفند بیست درصد (20%) اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادلهشده با معاونت. صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نمایند.

د - به منظور کاهش هزینههای مهندسی ساخت مسکن برای خانوادههای شهداء و ایثارگران. بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان. صددرصد (100%) هزینههای خدمات مربوطه را برای یک بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تامین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیشبینی نماید.

ه - - بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر. آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهداء و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء میشود.

و - دستگاههای اجرائی موظفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی. تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتداء آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند. پنج درصد (5%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان. آزادگان. رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص مییابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازمالرعایه است.

ز - دانشگاهها و مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی. مکلفند حداقل ده درصد (10%) اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه. جانبازان بالای بیست و پنج درصد (25%) . آزادگان بالای سه سال اسارت. فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد (50%) . فرزندان شهداء و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تایید وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی میباشند. حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیات علمی تامین و از ابتداء آنان را به صورت عضو هیات علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی. پژوهشی و اجرائی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام نمایند. مسوولیت اجرای این حکم به طور مستقیم بر عهده وزراء و روسای دستگاههای مذکور است. مقامات یادشده در این خصوص. خود مجاز به اتخاذ تصمیم میباشند. احکام و امتیارات این بند شامل اعضاء هیات علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز میشود.

ح - دولت مکلف است به منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تامین معیشت و پوشش بیمهای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام نماید.

ط - دولت نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسیجیان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسیجیان تحت فرماندهی سپاه پاسداران. کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام نماید.

ی - سند راهبردی خدماترسانی به رزمندگان توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت تهیه و به تصویب هیاتوزیران میرسد.

ک - آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شدهاند میتوانند با بازگشت به خدمت. سی سال خدمت خود را تکمیل نموده و سپس با لحاظ سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

ل - وزارت مسکن و شهرسازی موظف است تا پایان برنامه. مسکن جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر. جانبازان بیست و پنج درصد (25%) تا پنجاه درصد (50%) را که حداقل دو سال سابقه حضور در جبهه داشتهاند و همچنین آزادگان و فرزندان شهداء و جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر فاقد مسکن را در صورتی که قبلا از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردهاند تامین نماید.

م - جانبازانی که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند ولی از نظر کمیسیون پزشکی جانبازی آنان مورد تایید میباشد متناسب با میزان جانبازیشان تحت پوشش بنیاد شهید قرار میگیرند.
شماره تاریخ موضوع
10881/200/ص 1390/05/08 رعایت بند "الف" ماده (44) قانون برنامه پنجم توسعه (معافیت فرزندان شهدا)
سیر تحول ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه