Loading...
ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه
به منظور ایجاد و حفظ یکپارچگی در تامین. توسعه و تخصیص عادلانه منابع عمومی سلامت:

الف - دولت از بخشهای خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرکهای دانش سلامت. حمایت به عمل آورد. آئیننامه اجرائی این بند طی سال اول برنامه تهیه و به تصویب هیاتوزیران میرسد.

ب - به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینههای مستقیم مردم به حداکثر معادل سیدرصد (30%) هزینههای سلامت. ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی. کمک به تامین هزینههای تحملناپذیر درمان. پوشش دارو. درمان بیماران خاص و صعبالعلاج. تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت. تامین و پایداری نیروی انسانی متخصص موردنیاز. ده درصد (10%) خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت افزوده میشود.

دولت موظفاست اعتبار مزبور را هر سال برآورد و در ردیف خاص در لایحه بودجه ذیل وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی منظور نماید تا برای موارد فوقالذکر هزینه گردد.

ج - به منظور متناسب سازی کمیت و کیفیت نیروی انسانی گروه پزشکی با نیازهای نظام سلامت کشور. وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی موظف است نیازهای آموزشی و ظرفیت ورودی کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی را متناسب با راهبردهای پزشک خانواده. نظام ارجاع و سطحبندی خدمات و نقشه جامع علمی کشور استخراج و اعمال کند.

د - وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی موظف است در سال اول برنامه فهرست مواد و فرآوردههای غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب برای گروههای سنی مختلف را اعلام کند.

ه - - وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی موظف است زمینه لازم برای توسعه طب سنتی و استفاده از داروها و فرآوردههای طبیعی و گیاهی را فراهم نماید.

و - وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص نماید و عرضه محصولاتی که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کردهاند را ممنوع نماید.

وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن اطلاعرسانی و فرهنگسازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم را به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند فراهم آورد.
شماره تاریخ موضوع
97627 1392/04/19 اصلاح تعرفه خدمات تشخیص و درمان قانون برنامه پنجساله
سیر تحول ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه