Loading...
ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه
الف - فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که برابر بند (الف) ماده (84) قانون برنامه چهارم توسعه با ادغام شورای غذا و تغذیه و شورای عالی سلامت تشکیل شده است در مدت اجرای برنامه پنجم ادامه مییابد. تشکیلات و شرح وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی تهیه میشود و پس از تایید معاونت به تصویب هیاتوزیران میرسد.

ب - استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرحهای بزرگ توسعهای با پیشنهاد وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و تایید معاونت. تدوین و پس از تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط معاونت برای اجراء ابلاغ میگردد. مصادیق طرحهای بزرگ توسعهای به پیشنهاد وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و تایید معاونت مشخص میشود.

ج - سامانه "خدمات جامع و همگانی سلامت" مبتنی بر مراقبتهای اولیه سلامت. محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع. سطحبندی خدمات. خرید راهبردی خدمات. واگذاری امور تصدیگری با رعایت ماده (13) قانون مدیریت خدمات کشوری و با تاکید بر پرداخت مبتنی بر عملکرد. توسط وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی در سال اول برنامه و حین اجراء باز طراحی میشود و برنامه اجرائی آن با هماهنگی معاونت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اولویت بهرهمندی مناطق کمترتوسعهیافته به ویژه روستاها. حاشیه شهرها و مناطق عشایری به تصویب میرسد. سامانه مصوب باید از سال دوم اجرای برنامه عملیاتی گردد.

د - وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی موظف است حداکثر تا پایان سال اول برنامه نظام درمانی کشور را در چهارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمان. پزشک خانواده. نظام ارجاع. راهنماهای درمانی. اورژانسهای پزشکی. تشکیل هیاتهای امناء در بیمارستانهای آموزشی و تمام وقتی جغرافیایی هیاتهای علمی و تعرفههای مربوطه و کلینیکهای ویژه و بیمههای تکمیلی تهیه و جهت تصویب به هیاتوزیران ارائه نماید.

تبصره 1 - کلیه ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی کشور اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از خطمشی وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی تبعیت نمایند. ارائهکنندگان خدمات بهداشتی و درمانی غیردولتی که تمایل به همکاری با سامانه جامع و همگانی سلامت را ندارند. طرف قرارداد نظام بیمه پایه و تکمیلی نبوده و از یارانهها و منابع عمومی کشور مرتبط با امور سلامت بهرهمند نمیشوند.

تبصره 2 - پزشکانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی. درمانی دولتی و عمومی غیردولتی میباشند مجاز به فعالیت پزشکی در مراکز تشخیصی. آموزشی. درمانی و بیمارستانهای بخش خصوصی و خیریه نیستند. سایر شاغلین حرف سلامت به پیشنهاد وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیاتوزیران مشمول حکم این تبصره خواهند بود. دولت به منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان تعرفه خدمات درمانی را در اینگونه واحدها و مراکز. متناسب با قیمت واقعی تعیین مینماید.

پزشکان در صورت ماموریت به بخش غیردولتی از شمول این حکم مستثنی میباشند مشروط به اینکه تنها از یک محل به میزان بخش دولتی و بدون هیچ دریافتی دیگر. حقوق و مزایا دریافت نمایند.

کارکنان ستادی وزارتخانههای بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تامین اجتماعی و سازمانهای وابسته. هیات رئیسه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور. روسای بیمارستانها و شبکههای بهداشتی درمانی مجاز به فعالیت در بخش غیردولتی درمانی. تشخیصی و آموزشی نیستند و هرگونه پرداخت از این بابت به آنها ممنوع است. مسوولیت اجرای این بند به عهده وزراء وزارتخانههای مذکور و معاونین مربوطه آنها و مسوولین مالی دستگاههای مذکور است.

تبصره 3 - ایجاد. توسعه و تغییر واحدهای بهداشتی - درمانی. تامین و تخصیص و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی. دندانپزشکی و آزمایشگاهی بر مبنای نیاز کشور در چهارچوب سطحبندی خدمات سلامت صورت میگیرد.
شماره تاریخ موضوع
200/1400/1 1400/01/18 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1400 کل کشور
سیر تحول ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه