Loading...
ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه
الف - به منظور زمینهسازی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد. دانشمدار. خلاق و کارآفرین. منطبق با نیازهای نهضت نرمافزاری. با هدف توسعه کمی و کیفی دولت مجاز است:

1 - هزینه سرانه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد تقاضای کشور بر اساس هزینههای آموزشی و هزینههای خدمات پژوهشی. تحقیقاتی و فناوری مورد حمایت را در چهارچوب بودجهریزی عملیاتی برای هر دانشگاه و موسسه آموزشی. تحقیقاتی و فناوری دولتی محاسبه و به طور سالانه تامین کند.

2 - حمایت مالی و تسهیل شرایط برای افزایش تعداد مجلات پژوهشی و ترویجی کشور در زمینههای مختلف علمی با حفظ کیفیت به گونهای که تا پایان برنامه تعداد مجلات و مقالات چاپ شده در مجلات علمی داخلی نسبت به سال پایانی برنامه چهارم را حداقل به دو برابر افزایش دهد. همچنین تمهیدات لازم برای دسترسی به بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر را فراهم نماید.

3 - از ده دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم. تحقیقات و فناوری و پنج دانشگاه برتر وابسته به وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی که دارای عملکرد برجسته در راستای گسترش مرزهای دانش و فناوری هستند حمایت مالی و حقوقی و پشتیبانی ویژه نماید.

4 - از انجمنهای علمی. حمایت مالی به عمل آورد.

ب - دانشگاهها. مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانهایی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیربط میباشند بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی. قانون مدیریت خدمات کشوری. قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آئیننامههای مالی. معاملاتی و اداری - استخدامی - تشکیلاتی مصوب هیات امناء که حسب مورد به تایید وزراء علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستانها به تایید رئیسجمهور میرسد. عمل مینمایند. اعضاء هیات علمی ستادی وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی نیز مشمول حکم این بند هستند. حکم این بند شامل مصوبات. تصمیمات و آئیننامههای قبلی نیز میگردد و مصوبات یادشده مادام که اصلاح نگردیده به قوت خود باقی هستند.

تبصره 1 - هرگونه اصلاح ساختار و مقررات مالی - اداری. معاملاتی. استخدامی و تشکیلاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و همچنین فرهنگستانهای تخصصی فقط مشمول مفاد این بند است.

تبصره 2 - اعتبارات اختصاصیافته از منابع عمومی دولت به این مراکز و موسسات کمک تلقی شده و بعد از پرداخت به این مراکز به هزینه قطعی منظور و براساس بودجه تفصیلی مصوب هیات امناء و با مسوولیت ایشان قابل هزینه است.

ج - معادل درآمدهایی که موسسات و مراکز آموزش عالی. پژوهشی و فناوری و فرهنگستانها در هر سال از محل تبرعات. هدایا و عواید موقوفات جذب مینمایند از محل درآمد عمومی نیز به عنوان اعتبارات تملک دارائیهای سرمایهای تامین و محاسبه میگردد.

د - به منظور افزایش کارآیی ماموریتهای اصلی دانشگاهها در امور آموزش. پژوهش و فناوری در هر سال حداقل بیست درصد (20%) از امور خدمات رفاهی دانشجویان از نظر ساختاری از بدنه دانشگاهها جدا و به بخش غیردولتی واگذار گردد.

ه - - دولت مکلف است به منظور کاهش تصدیگری. جلوگیری از انجام امور موازی و تقویت نقش حاکمیتی وزارت علوم. تحقیقات و فناوری. وحدت رویه در سیاستگذاری و برنامهریزی. ارتقاء کمیت و کیفیت ارائه خدمات دانشجویی نسبت به ایجاد مدیریت واحد ساماندهی امور مربوط. بهرهگیری از مجموعه امکانات و توانمندیهای حقوقی. پرسنلی و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان. فعالیتهای امور ورزشی دانشجویان. اداره تربیت بدنی و معاونت دانشجویی وزارت علوم. تحقیقات و فناوری. طی سال اول برنامه اقدام کند.

و - اعتبارات هزینهای و تملک دارائیهای سرمایهای از محل بودجه عمومی دولت به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانها براساس ردیف مستقل در بودجه سنواتی آنها در قالب اعتبارات ملی اختصاص مییابد.

ز - به دولت اجازه داده میشود به منظور حمایت از دانشجویان دانشگاههای دولتی. آزاد اسلامی. علمی - کاربردی و پیام نور و آموزشکدههای فنی و حرفهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش. موسسات آموزش عالی غیردولتی که دارای مجوز از یکی از وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری یا بهداشت. درمان و آموزش پزشکی میباشند تسهیلات اعتباری به صورت وام بلندمدت قرضالحسنه در اختیار صندوق رفاه دانشجویان و یا سایر نهادهای ذیربط قرار دهد.

ح - دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند از ظرفیت مازاد بر سهمیه آموزش رایگان خود و یا ظرفیتهای جدیدی که ایجاد میکنند. بر اساس قیمت تمامشده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تایید هیات امناء در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند و منابع مالی دریافتی را حسب مورد پس از واریز به خزانه کل به حساب درآمدهای اختصاصی منظور کنند.

ط - به دانشگاهها اجازه داده میشود بخشی از ظرفیت آموزشی خود را از طریق پذیرش دانشجوی خارجی با دریافت شهریه تکمیل کنند. در موارد خاص به منظور ترویج ارزشهای اسلامی و انقلابی پذیرش دانشجوی خارجی با تصویب هیات امناء بدون دریافت شهریه یا با تخفیف. مجاز است.

ی - دانشگاههای کشور. حسب مورد به تشخیص وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی با تصویب شورای گسترش وزارتخانههای مربوط. میتوانند نسبت به تاسیس شعب در شهر محل استقرار خود یا دیگر شهرها و مناطق آزاد داخل کشور و نیز در خارج کشور به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.

ک - شهریه دانشجویان جانباز بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و فرزندان آنان. فرزندان شاهد. آزادگان و فرزندان آنان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از محل اعتبارات ردیف مستقل معاونت تامین شود.

تبصره 1 - پذیرش دانشجو در شعب دانشگاههای مذکور در داخل کشور خارج از آزمون سراسری انجام خواهد شد. ضوابط پذیرش دانشجو برای دوره کارشناسی توسط کارگروه موضوع ماده (4) قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها مصوب 16/8/1386 و برای دورههای تحصیلات تکمیلی با پیشنهاد دانشگاهها و حسب مورد با تایید یکی از وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری یا بهداشت. درمان و آموزش پزشکی تعیین میشود.

تبصره 2 - میزان شهریه دریافتی از دانشجویان با توجه به نوع رشته و سطح خدمات آموزشی. کمک آموزشی و رفاهی ارائهشده. توسط هیات امناء دانشگاه تعیین و اعلام میشود.

اجرای دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی طبق ضوابط وزارتخانههای علوم. تحقیقات و فناوری و بهداشت. درمان و آموزش پزشکی در اینگونه شعب بلامانع است.

تبصره 3 - دولت مکلف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ درخواست داوطلب نسبت به اعطاء روادید (ویزا) و اجازه اقامت برای اعضاء هیات علمی و دانشجویان خارجی این شعب دانشگاهی و جامعه المصطفی العالمیه اقدام کند.

تبصره 4 - دانشجویان ایرانی این شعب دانشگاهی. همانند سایر دانشجویان از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند بود.

تبصره 5 - نحوه پذیرش دانشجو موضوع بندهای (ح) و (ی) این ماده در مقاطع مختلف به پیشنهاد هیات امناء دانشگاهها و موسسات یادشده و حسب مورد با تایید وزارتخانههای ذیربط و با رعایت قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها مصوب 16/8/1386 خواهد بود. در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر با استفاده از ظرفیتهای جدید از طریق امتحانات ورودی موسسات یادشده با در نظر گرفتن توان علمی داوطلبان با رعایت ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود.

تبصره 6 - مدرک تحصیلی دانشجویان موضوع بندهای (ح) و (ی) این ماده با درج نوع پذیرش و محل تحصیل صادر میگردد.

ل - حوزههای علمیه از تسهیلات. مزایا و امکاناتی که برای مراکز آموزشی و پژوهشی تعیینشده یا میشود. برخوردار هستند.
شماره تاریخ موضوع
112434 1391/06/19 قانون الحاق یک تبصره به بند (ب) ماده (20) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
سیر تحول ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه