Loading...
ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم

(اصلاحی 1394/04/31)اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می‌شوند. مکلفند برای انجام معاملات خود صورت‌ حساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت‌ حساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.

عدم صدور صورت‌حساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (2%) مبلغ مورد معامله می‌شود. هم‌چنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌ هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک درصد (1%) معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است می‌باشد.

تبصره 1- در صورتی که طرف معاملات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این ماده  اشخاص حقیقی مصرف‌کننده نهائی کالا یا خدمات و نیز اشخاص حقیقی مشمول موضوع ماده (81) این قانون باشند درج شماره اقتصادی اشخاص مذکور الزامی نیست.

مصرف‌کننده نهائی موضوع این تبصره شخص حقیقی است که کالاها و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از آن برای عرضه کالاها و خدمات به دیگران استفاده ننماید.

تبصره 2- مودیان مالیاتی موضوع این ماده موظفند از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی مکانیزه فروش) و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مالیات قطعی شده مودیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سال‌های بعد آن قابل کسر است.

سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن اعمال نماید.

معادل ده درصد (10%) از مالیات ابرازی عملکرد مودیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند مشروط به رعایت آیین‌نامه اجرائی مربوط برای مدت دو سال اول بخشوده می‌شود عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دو درصد (2%) فروش می‌باشد.

نحوه استفاده از صندوق و چگونگی ارائه اطلاعات به موجب آیین‌ نامه اجرائی است که حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره 3 (الحاقی 1394/04/31)-ترتیبات اجرائی احکام این ماده و تبصره (1) آن و تعیین مصادیق معاملات مشمول و حد آستانه (تعیین حداقل رقم گردش مالی مودی) به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیش‌ نهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

تبصره 4(الحاقی 1394/04/31)- نحوه رسیدگی مطالبه حل اختلاف و وصول جرائم مذکور و ترتیبات پرداخت آن طبق مقررات در هر دوره مالیاتی طبق مقررات این قانون با رعایت مهلت مقرر در ماده (157) انجام می‌شود.

تبصره 5(الحاقی 1394/04/31)- وزارت صنعت معدن و تجارت موظف است حداکثر تا مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون سامانه انجام معاملات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی را برای مدیریت انجام کلیه مراحل مناقصات و مزایده‌ها راه‌اندازی کند و امکان دسترسی برخط (آنلاین) سازمان امور مالیاتی را فراهم آورد.

کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع بند (ب) ماده (1) قانون برگزاری مناقصات مصوب 03/11/1383 موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از راه‌اندازی سامانه مذکور کلیه معاملات خود به غیر از معاملات محرمانه را از طریق این سامانه به ثبت برسانند.

تعیین موارد مربوط به محرمانه بودن معاملات مطابق تبصره (1) بند (ب) ماده (3) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 07/08/1390 مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تبصره 6(الحاقی 1394/04/31)- جرائمی که مودیان به واسطه عدم اجرای احکام ماده (169 مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1380 مرتکب شده‌اند، مطابق مقررات این ماده محاسبه، مطالبه و وصول می‌شود.



ماده 169 مکرر( اصلاحی 1394/04/31) به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود.

وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شهرداری‌ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌آورند موظفند اطلاعات به شرح بسته‌های ذیل را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

الف اطلاعات هویتی:

1- اطلاعات هویتی و مکانی اشخاص حقیقی و حقوقی

2- مجوزهای فعالیت اقتصادی و هم‌چنین مجوزهای مربوط به انجام معاملات تجاری و عقد قراردادها

ب- اطلاعات معاملاتی اشخاص:

1- معاملات (خرید و فروش دارایی‌ها،کالاها و خدمات)

2- تجارت خارجی (واردات و صادرات کالاها و خدمات)

3- قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیت‌های تجاری

4 -قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری و هرگونه خدمات

5- اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز و سکه طلا

6 -اطلاعات انواع بیمه نامه‌های صادره و خسارت‌های پرداختی

7- بارنامه و صورت وضعیت حمل و نقل بار و مسافر

پ اطلاعات مالی پولی و اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص:

1 -جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراق بهادار

2 -جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب‌های بانکی

3- جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپرده‌ها و سود آن‌ها

4- تسهیلات بانکی اعم از ارزی و ریالی در قالب کلیه عقود و هم‌چنین کلیه تعهدات اعم از گشایش اعتبار اسنادی و تنزیل اعتبار اسنادی، ضمانت‌ها و نظایر آن

ت -اطلاعات دارایی‌ها، اموال و املاک و هم‌چنین نقل و انتقال آن‌ها

ث -سایر اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی که با پیش‌ نهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران به موارد مزبور اضافه خواهد شد.

تبصره 1( اصلاحی 1394/04/31)-کلیه اشخاص و مراجعی که به نحوی در جریان عملیات مربوط به مالکیت، نگهداری، انتقالات، خدمات بیمه‌ای و معاملات دارایی‌های مذکور می‌باشند موظفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌دارد اطلاعات مربوط را به آن سازمان ارائه دهند.

متخلف از مفاد حکم این تبصره علاوه بر مسوولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای معادل یک دوم تا دو برابر مالیات پرداخت شده خواهد بود.

تبصره 2( اصلاحی 1394/04/31)- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است امکان دسترسی برخط (آنلاین) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و هم‌چنین سایر دستگاه‌های اجرائی را به فهرست بدهکاران مالیاتی فراهم آورد تا استفاده‌کنندگان مذکور بتوانند با حفظ طبقه‌ بندی اطلاعات دریافتی را در ارائه خدمات به اشخاص بدهکار مالیاتی لحاظ کنند.

تبصره 3 ( اصلاحی 1394/04/31)-اشخاص متخلف از حکم این ماده علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر در این قانون، مسوول جبران زیان‌ها و خسارات وارده به دولت خواهند بود.

تبصره 4 ( الحاقی 1394/04/31)( اصلاحی 1401/08/10)- دستگاه‌های اجرائی که مطابق قانون نیاز به این اطلاعات دارند، مجازند با تصویب کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی از اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات موضوع این ماده در حد نیاز استفاده کنند.

تبصره 5( الحاقی 1394/04/31)- ترتیبات اجرای احکام این ماده و نحوه دسترسی برخط، تعیین حد آستانه (تعیین حداقل رقم اطلاعات)، دریافت و ارسال اطلاعات و مهلت آن با حفظ محرمانه بودن آن از اشخاص مذکور به موجب آیین‌نامه‌ای است که ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیش‌نهاد سازمان امور مالیاتی کشور و مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب وزیران امور اقتصادی و دارایی و دادگستری می‌رسد.

تبصره 6 ( الحاقی 1394/04/31)-سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است بانک اطلاعات ثبتی شرکت‌ها را طراحی و سامانه اطلاعاتی آن را به نحوی ایجاد کند که موجبات دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه مزبور فراهم آید.

تبصره 7 ( الحاقی 1394/04/31)- وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون "سامانه ملی املاک و اسکان کشور" را ایجاد کند. این سامانه باید به گونه‌ای طراحی شود که در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و غیره را در کلیه نقاط کشور فراهم سازد. وزارت راه و شهرسازی موظف است امکان دسترسی برخط به سامانه مذکور را برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند.

تبصره 8 ( الحاقی 1399/09/05)

1- وزیر راه‌ و‌ شهرسازی مکلف است ظرف حداکثر سه‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این تبصره، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مربوط به املاک تحت تملک و محل اقامت یا بهره ‏برداری اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اشخاص موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه را در سامانه ملی املاک و اسکان شور ر تمام مناطق کشور فراهم کند.

مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را  با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، بر اساس دستورالعمل مصوب شورای­ عالی امنیت ملی انجام می­شود.

2- سرپرستان خانوارهای تک‌نفره و بیشتر مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را (یک واحد ملکی یا استیجاری یا رایگان)‌ حداکثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در بند(1) این تبصره، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند یکی از واحدهای تحت تملک خود را در شهری غیر از شهر محل اقامتگاه اصلی، به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. در صورتی که اقامتگاه اصلی خانوار، تحت تملک یکی از اعضای خانوار باشد، خانوار مذکور می­تواند حداکثر یک واحد دیگر از واحدهای تحت تملک خود را در همان شهر محل اقامتگاه اصلی به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگا‌ه های موضوع این بند مشمول مالیات مندرج در ماده (54 مکرر) این قانون نمی‌شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است آیین‌نامه اجرائی مربوط به تعیین و شناسایی خانوار اعم از مشمولین و غیرمشمولین دریافت یارانه و اتباع خارجی را ظرف مدت دو­ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این تبصره، با همکاری وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه تدوین نماید و به تصویب هیات وزیران برساند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اطلاعات مربوط به خانوارهای کشور را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

3- دانشجویان، طلاب، دانش‌آموزان، شاغلان و مبتلایان به بیماری‌های خاص در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارائه اسناد مثبته از جمله گواهی پرداخت حق بیمه برای شاغلان و گواهی اشتغال به تحصیل، امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر، معاف از مالیات موضوع ماده (54 مکرر) این قانون را دارند. وزیر راه و شهرسازی مکلف است ظرف مدت و ماه پس از لازم ­الاجراء شدن این تبصره، با همکاری دستگاه های مربوطه آیین‌نامه اجرائی این بند شامل نحوه  صحت سنجی اسناد موضوع این بند را تهیه و ابلاغ نماید.

4- واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف، مشاغل از جمله گردشگری و زیارتی، موسسات یا شرکت های فعال که مجوز از دستگاه مربوطه دارند و ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، به شرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور و در صورت اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تامین اجتماعی، از مالیات موضوع ماده (54 مکرر) این قانون معاف هستند.

5- واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره‏ بردار آنها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفا مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد(20%) مالیات سال اول موضوع ماده (54 مکرر) این قانون خواهد شد و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که مالک و بهره‏ بردار آنها هر یک جداگانه درسامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (54 مکرر) این قانون محسوب و مشمول مالیات مربوطه می‌شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلفند اقامت اعلام ‌شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد مسکونی در سامانه مذکور را تایید کنند؛ در غیر این صورت، واحدهای مذکور در حکم خانه خالی تلقی شده و حسب مورد مشمول مالیات موضوع ماده (54 مکرر) این قانون یا جریمه موضوع این بند می‏شوند. در صورت عدم اعلام بهره‌بردار یا ساکن، مالک می­تواند با ارائه اسناد مثبته از شمول این مالیات خارج شود. در صورت احراز تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی گردد، مالک علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در ماده (54 مکرر) این قانون، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود. سامانه باید به گونه‌ای طراحی شود که مالک بتواند ادعای مستاجر مبنی بر داشتن یا نداشتن اقامتگاه اصلی را راستی ­آزمایی نماید، در غیر این‌صورت مسوولیتی متوجه موجر نخواهد و در صورتی که مالک بخواهد واحد مسکونی خود را به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف شده است اجاره دهد، واحد مسکونی وی در حکم خانه خالی موضوع ماده (54 مکرر) این قانون تلقی شده و حسب مورد مشمول مالیات موضوع ماده (54 مکرر) این قانون یا جریمه موضوع این بند می‏شود و واحد مذکور از شمول مالیات موضوع ماده (53) این قانون خارج است.

6- کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یک­ ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، در غیر این ‌صورت به ازای هر ماه تاخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول ماده (54 مکرر) این قانون می‌شود. واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، مشمول حکم بند (1) این تبصره هستند.

7- پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (1) این ماده، دستگاه های اجرائی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج‌شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند. همچنین حداکثر ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌ الاجراء شدن این تبصره، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره‌بردار صادر نمایند.

8- وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق شمارشگر(کنتور)هایی که ساکنان آنها در سامانه املاک و اسکان کشور، خوداظهاری نکرده‌اند را با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید.

9- کلیه ستگاه های اجرائی و خدمت‌ رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسط کارگروه تعامل‌ پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می‌شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی می‌شود. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاه های اجرائی، رایگان می‌باشد.

10- ثبت اطلاعات اشخاص به‌عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاه های اجرائی یا محاکم قضائی نیست. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن یا عدم امکان انتقال به دلیل رای قضائی از جمله انحصار وراثت، هیات حل اختلاف موضوع ماده (244) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان کشور را در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی ارائه کند.

11- وزیر راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات آیین‌نامه‌های اجرائی این تبصره شامل تعیین نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور و سایر دستگاه ها به سامانه املاک و اسکان کشور، مصادیق خدمات بند (7) این تبصره، سازوکار شناسایی املاک غیرقابل انتقال موضوع بند (10) این تبصره، تشویق گزارشگری مردمی به میزان حداکثر پنج درصد (5%) مالیات متعلقه و سایر آیین‌ نامه‌های مرتبط را حداکثر ظرف مدت دوماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید.

وزیر راه و شهرسازی موظف است در سال اول اجرای این تبصره هر دو­ماه یک‌بار گزارش پیشرفت اجرای آن را به کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. معاون یا مدیران مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی کشور و دیگر کارکنان دستگاه های اجرائی که از اجرای این تبصره استنکاف نمایند، به انفصال موقت درجه شش موضوع قانون مجازات اسلامی حکوم می‌شوند.

شماره تاریخ موضوع
200/1402/26 1402/12/28 مقررات ناظر بر جرائم موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31
200/21285/د 1402/11/15 تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم برای فصل پاییز 1402 تا پایان بهمن ماه در اجرای ماده 10 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169
212/16973/ص 1402/09/12 ارسال تصویر دادنامه شماره 140231390001736156 مورخ 08/07/1402 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، متضمن ابطال نامه شماره 68696/230/د مورخ 26/10/1401 معاون محترم درآمد های مالیاتی سازمان، صرفا ناظر بر مهلت مرورزمان مربوط به جریمه صورتحساب
200/14863/ص 1402/08/15 تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم برای فصل تابستان 1402 تا پایان آبان ماه در اجرای ماده 10 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169
210/26606/د 1402/04/26 ارسال تصویر تصویب نامه شماره 58769/ت 61331ه مورخ 1402/04/06 هیات محترم وزیران
200/1402/9 1402/04/12 اعلام حد نصاب معاملات موضوع تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات سال 1402
200/1402/2 1402/01/10 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1402 کل کشور
268/83715/د 1401/12/21 اطلاعیه شماره 10 - مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیان
268/80247/د 1401/12/08 اطلاعیه شماره 9 - مراحل کلی واکنش به صورتحساب
268/78434/د 1401/12/02 اطلاعیه شماره 8 - مراحل کلی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان
268/77073/د 1401/11/25 اطلاعیه شماره 7- موضوع صورتحساب الکترونیکی
222/75911/د 1401/11/23 ایجاد امکان ثبت درخواست صدور کد فراگیر اتباع غیر ایرانی حقیقی و حقوقی در ادارات کل
222/74466/د 1401/11/16 رونمایی از سامانه یکپارچه خلاصه پرونده الکترونیکی مودیان مالیاتی
268/71110/د 1401/11/04 اطلاعیه شماره 4 - نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات
200/1401/48 1401/09/19 احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور
230/56940/د 1401/09/08 اجرای مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و انجام مقررات ماده 169 قانون مالیات های مستقیم
200/1401/44 1401/08/15 سواپ کالای داخلی
210/15859/ص 1401/08/03 ارسال تصویر دادنامه شماره 14010997090505811184 مورخ 1401/06/29 هیات عمومی دیوان عدالت اداری
268/46077/د 1401/07/27 امکان دریافت فایل شناسه کالا/ خدمات توسط مودیان/ذینفعان
200/1401/26 1401/05/08 اصلاحیه ماده 10 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394
200/22868/د 1401/04/14 تفویض اختیار تقسیط و بخشودگی جرایم مواد 167 و 191
200/1401/16 1401/04/04 اعلام حد نصاب معاملات موضوع تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات سال 1401
59997/53539 1401/04/04 در خصوص خوداظهاری موضوع تبصره 169 ماده مذکور - از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک
230/16289/د 1401/03/23 پیرو نامه شماره 200/11913/د مورخ 1401/03/02 در خصوص نحوه رسیدگی به اطلاعات واریزی به حساب های متصل به ابزارهای پرداخت الکترونیکی مودیان و استفاده از نسبت سود فعالیت برای عملکرد سال 1399
200/1401/10 1401/02/10 تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401
200/1401/9 1401/02/10 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1401 کل کشور
200/1401/1 1401/01/07 تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401
230/82101/د 1400/12/08 اعلام بارگذاری اطلاعات پایه حساب بانکی در سامانه استخراج اطلاعات
200/14169/ص 1400/11/09 دریافت داده و اطلاعات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت در اجرای بند خ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 و آیین نامه اجرایی آن از شهرداری های حوزه استان هر اداره کل -و ادارت امور مالیاتی شهر و استان تهران
10647/200/ص 1400/10/27 ارسال دادنامه شماره 140009970905812344 مورخ 1400/08/18 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال جز الف بند 5 بخشنامه شماره 200/474 مورخ 1392/01/21
200/67712/د 1400/10/20 ارسال تصویر آیین نامه اجرایی بند (ش) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور
200/1400/66 1400/10/11 اصلاح بند (1) بخشنامه شماره 200/99/53 مورخ 1399/06/15 در ارتباط با اقدامات اجرایی در رسیدگی به صورتحساب های غیر واقعی
200/10647/ص 1400/09/27 ارسال دادنامه شماره 140009970905812344 مورخ 1400/08/18 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال جز الف بند 5 بخشنامه شماره 200/474 مورخ 1392/01/21
د/47714/230 1400/08/11 نحوه انتخاب اظهارنامه های مالیاتی عملکرد سال 1399 بارگذاری شده در سامانه سنیم برای حسابرسی مالیاتی وقرار گیری مودی در انباره حسابرسی
200/1400/52 1400/07/11 ابطال بخشنامه شماره 210/99/8 مورخ 1399/01/19و لغو بخشنامه 200/1400/38 مورخ 1400/05/19 درخصوص مبدا زمانی مهلت رسیدگی به جرایم موضوع مواد 169 مکرر و 169
200/1400/38 1400/05/19 ابلاغ صورتجلسه شورای عالی مالیاتی درخصوص مرور زمان مالیاتی جرایم موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم ( اصلاحیه مصوب 31/04/1394)
200/1400/21 1400/03/23 اعلام حد نصاب معاملات کوچک سال های 1399 و 1400
200/1400/13 1400/02/29 عدم لزوم درج اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی دریافتی در سامانه صورت معاملات فصلی
200/1400/1 1400/01/18 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1400 کل کشور
200/99/74 1399/10/22 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم
230/33899/د 1399/08/29 ضرورت اطلاع رسانی حذف مرحله 45 ثبت نام شماره اقتصادی و حذف کد اقتصادی قدیمی 411 حسب دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی.
230/36292/د 1399/08/17 مهلت قانونی ارسال فهرست معاملات موضوع ماده 169 اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به فصل تابستان سال 1399
230/33370/د 1399/07/27 عدم انجام مکاتبه مستقیم با دستگاههای اجرایی، سازمان و شرکت های دولتی در رابطه با مغایرت در اطلاعاتی که دستگاه های مذکور در اجرای ماده (120) قانون برنامه پنجم توسعه و یا ماده (169) مکرر اصلاحی مصوب 31/04/1394 قانون مالیاتهای مستقیم ارائه می نمایند
235/28162/د 1399/06/29 نحوه برخورد با رکوردهای اطلاعات خرید اشخاص موضوع ماده (2)
200/99/53 1399/06/15 اقدامات اجرایی در رسیدگی به صورت حساب های غیر واقعی
210/99/32 1399/04/07 ابلاغ دادنامه شماره 262 و 263 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر تسری ابطال بند 5-1 دستورالعمل اجرایی شماره 200/24468/ص مورخ 1390/10/27 موضوع دادنامه شماره 205 الی 208 مورخ 1394/03/04 به زمان تصویب مصوبه
210/99/25 1399/02/31 صورتحساب های نوع سوم (الکترونیکی) که از طریق سامانه ثبت برخط معاملات ثبت و صادر می شوند
200/99/23 1399/02/28 نحوه رسیدگی به صورتحسابهای غیر واقعی
210/99/21 1399/02/27 مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی در اجرای فرآیند ادغام یا ترکیب
200/99/19 1399/02/22 ابلاغ اصلاحیه مواد فصل دوم آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم(اصلاحی 1394/04/31)
210/99/8 1399/01/19 مبداء محاسبه مرور زمان رسیدگی به جرائم موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380
200/99/7 1399/01/19 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1399
210/99/3 1399/01/10 ابلاغ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 9809970905813105 مورخ 1398/11/08
250/31 1399/01/06 لغو جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی تا پایان خرداد.
230/67648/د 1398/12/28 بررسی وضعیت گزارش وضعیت رکوردهای گردش و مانده حساب بانکی و گزارش بررسی وضعیت جمع گردش بدهکار/بستانکار حساب بانکی اشخاص حقیقی/حقوقی از طریق سامانه گزارشات مدیریتی
210/57939/د 1398/11/12 انجام هماهنگی و تمهیدات لازم به منظور بکارگیری و ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی (کارت خوان بانکی ) حرف و فعالین حوزه درمان توسط ادارات کل
210/57939 1398/11/08 انجام هماهنگی و تمهیدات لازم به منظور بکارگیری و ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی (کارت خوان بانکی ) حرف و فعالین حوزه درمان توسط ادارات کل
210/57373/د 1398/11/08 انجام تمهیدات لازم به منظور بکارگیری و ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی (کارت خوان بانکی )
200/19708 1398/10/28 تفاهم نامه سازمان امور مالیاتی کشور با سازمان نظام پزشکی کشور
210/29357/د 1398/10/01 ابطال بند ج ماده 9 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169
200/98/87 1398/09/27 بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده
230/39437/د 1398/08/13 مهلت ارسال فهرست معاملات مربوط به تعطیلی روز 15/8/98
200/98/65 1398/07/08 اصلاح وتکمیل بخشنامه شماره 200/98/41 مورخ 1398/05/08
268/31092/د 1398/07/01 ارسال فهرست مشاغل و حرف مشمول نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش
200/98/59 1398/06/30 ارسال تصویر تصویب نامه شماره 37229/ت 55839ه مورخ 1398/04/01 هیئت وزیران
268/24043 1398/05/19 تمدید مهلت ثبتنام صاحبان محترم حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا تاریخ 31/05/1398
130/1918 1398/05/16 الزام به رعایت مواد 276و274 قانون مالیاتهای مستقیم توسط ماموران .مالیاتی
200/98/41 1398/05/08 بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380/11/27 و مواد 169، 190، 193، 197 و 199 قانون مالیاتهای مستقیم و مواد 22 و 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی غیر دولتی
200/98/37/ص 1398/05/01 ارسال جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1397
200/98/36 1398/05/01 ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1397 جهت اجرا در ادارات امور مالیاتی مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری (به استثنای شهرستان های استان تهران)
200/98/29 1398/04/03 اعلام حد نصاب معاملات کوچک سال 1398
230/98/27 1398/03/27 ارسال مصوبه شماره 25071/ت 54991 ه مورخ 1398/03/01 هیات محترم وزیران درخصوص آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا
230/10359/د 1398/02/30 زمانبندی برای اصلاح کدگذاری اطلاعات معاملات سال 1392 توسط ادارات اطلاعات و خدمات
230/4649/د 1398/02/08 موعد و زمان بندی برای الحاق اطلاعات معاملات سال 1392 لغایت 1396 توسط ادارات اطلاعات و خدمات
200/98/8 1398/02/04 ارسال اصلاحیه آئین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب 1394/04/31
200/98/06 1398/01/26 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1398
200/97/176 1397/12/28 تعیین تکلیف نمایندگی های بیمه در اجرای بخشنامه شماره 200/93/71 مورخ 1393/06/30
169 1397/12/21 احکام مالیاتی در سایر قوانین-از قانون بودجه سال 1398 بند ی تبصره 6
230/68556/د 1397/12/15 عدم شمول جریمه 169 یرای اطلاعات ارسالی در قالب های تجمیعی تعیین شده وفق آئیین نامه مربوط
230/97/165 1397/12/13 اطلاع رسانی جهت حذف و یکتا سازی رکوررد های اطلاعاتی تکراری موجود در سامانه معاملات فصلی موضوع ماده 169 ق.م.م - ثامن
200/97/133 1397/09/27 پاسخ به سوالات و ابهامات در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده
200/97/118/ص 1397/08/19 رسیدگی های مالیاتی و بخشودگی جرایم انجمن های علمی
230/97/14 1397/08/02 دستورالعمل زمانبندی کدگذاری، اصلاح و برداشت اطلاعات عملکرد سالهای 1392 لغایت 1396
200/97/100/ص 1397/06/17 ارسال جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1396
200/97/99 1397/06/17 ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1396 جهت اجرا در ادارات امور مالیاتی مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری (به استثنای شهرستانهای استان تهران)
200/97/38/ص 1397/03/12 اعلام حد نصاب معاملات کوچک سال 1397 موضوع ماده (14) آیین نامه اجرایی تبصره (3) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم مصوب 31/04/1394
200/97/32/ص 1397/03/06 در خصوص صدور صورتحساب فروش ارز و حق العمل کاری
244/6268/د 1397/02/22 نحوه ارائه صورتحساب
200/97/6/ص 1397/02/01 ابلاغ نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شماره 13-201 مورخ 18/4/1396 درخصوص تکالیف شعب شرکتهای خارجی
230/23692 1396/12/28 تعیین مهلت جهت ارسال اطلاعات معاملات ناشرین غیردولتی، روزنامه ها ، مجلات و نشریات کاغذی (الکترونیکی).
200/96/170 1396/12/26 تسری مفاد بخشنامه 123/96/200 مورخ 07/09/1396 درخصوص نحوه رسیدگی به جرائم موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم به عملکرد سال 1395 و بعد از آن
230/50797 1396/12/10 ابلاغ دادنامه شماره 185 مورخ 1396/8/30 هیات تخصصی اقتصادی. مالی و اصناف دیوان عدالت اداری مبنی بر رد خواسته ابطال بخشنامه شماره 537/93/200 مورخ 1393/10/28
200/96/158 1396/12/07 ابلاغ نظر اکثریت شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شماره 201-36 مورخ 1396/10/03 در خصوص مقررات تبصره 7 ماده 105 و تبصره ماده 131 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31
260/5656/د 1396/09/12 نصب سامانه صندوق فروش
200/96/123 1396/09/07 نحوه رسیدگی به جرائم موضوع ماده 169 مکرر اصلاحی 27/11/1380(عملکرد 1391 لعایت 1394)
200/96/117 1396/08/23 تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات فصلی فصول بهار، تابستان و پاییز 1396 تبصره (3) ماده ( 10) آییننامه اجرایی موضوع تبصره ( 3 ) ماده ( 169 ) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394
200/96/116 1396/08/20 اصلاح جدول حد آستانه (حداقل رقم اطلاعات) ماده (8) آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (5) ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394
200/96/102 1396/07/12 ابلاغ آئین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم و اصلاحیه ماده (15) آئین نامه مذکور
9730/200 1396/06/25 ابلاغ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی برابطال اطلاق دستورالعمل شماره 24468/200/ص مورخ 27/01/1390 و بخشنامه های مربوط برای دفاتر اسناد رسمی مبنی بر ارائه صورت حساب فصلی
83/96/200 1396/05/31 ارسال جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1395
82/96/200 1396/05/31 ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1395 جهت اجراء در ادارات امور مالیاتی مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری (به استثنای شهرستانهای استان تهران)
65/96/200 1396/05/07 نحوه قطعیت و بخشودگی جریمههای موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380
200/96/30 1396/02/24 اعلام حد نصاب معاملات کوچک سال 1396 موضوع ماده (14) آئین نامه اجرایی تبصره (3) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/03/31
230/95/1 1396/01/20 ارسال رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 1294 مورخ 03/12/1395 درخصوص ابطال بند(3-7) دستورالعمل اجرائی شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 27/11/1380
169 1395/12/24 احکام مالیاتی در سایر قوانین-از قانون بودجه سال 1396 بند (د) تبصره (7) قانون بودجه
31 1395/12/14 احکام مالیاتی در سایر قوانین - از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14 تاریخ اجراء 1396/01/01
30 1395/12/14 احکام مالیاتی در سایز قوانین - از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14 اجراء از 1396/01/01
200/95/86 1395/11/13 اصلاح قسمت اخیر آییننامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394 و تمدید مهلت ارسال اطلاعات معاملات فصل پاییز سال 1395
230/41997/د 1395/11/02 ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره(5) ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31-04-1395
200/95/80پ 1395/10/06 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 4 ماده اصلاحی 181 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31
22-95-200 1395/03/31 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره(3) ماده 169 اصلاحی مصوب 31-04-1394 قانون مالیات های مستقیم
200/95/22 1395/03/31 ایین نامه اجرایی موضوع تبصره(3) ماده 169 اصلاحی مصوب 31-04-1394 قانون مالیات های مستقیم
200/95/08 1395/01/31 تعیین مهلت ارسال اطلاعات معاملات فصل زمستان سال 1394 موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم از طریق الکترونیکی تا تاریخ 15-02-1395
200/94/97 1394/10/16 بخشودگی جرایم موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27-11-1380 و نحوه اعتراض به برگ مطالبه جرایم مذکور برای طرح در هیات حل اختلاف مالیاتی
200/94/90 1394/09/10 جرایم موضوع ماده 169 مکرر الحاقی مصوب 27-11-1380 قانون مالیاتهای مستقیم
200/94/45 1394/04/24 ابطال دامنه کاربرد و اصلاح بند (1-5) دستورالعمل اجرایی شماره 24468-200/ص مورخ 27-10-1390 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم
200/94/40 1394/04/10 موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
32-94-200 1394/03/17 تعیین آخرین مهلت ثبت نام برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل
200/94/22 1394/03/03 اعمال معافیت درصورت احراز نصب صندوق مکانیزه فروش در مراحل رسیدگی و حل اختلاف مالیاتی
200/93/140 1393/12/12 ابلاغ ماده 25 تصویب نامه شماره 123218 مورخ 17/10/1393 ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی
230/93/115 1393/10/08 اطلاع رسانی و پالایش اطلاعات موجود در سامانه ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
86/93/200 1393/08/03 رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که از ابتدای سال 1392 ملزم به استفاده از صندوقهای مکانیزه فروش (سامانههای فروشگاهی) گردیدهاند.
71/93/200 1393/06/30 اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم
200/93/23 1393/02/27 نحوه ارسال اطلاعات قراردادهای پیمانکاری بر مبنای روش درصد پیشرفت کار در راستای دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
200/24249/ص 1392/12/28 رفع ابهام در خصوص صورتحساب فروش کالا و عرضه خدمات
23997/200/ص 1392/12/27 موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
200/23997/ص 1392/12/27 موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
10704 /200/ص 1392/06/16 اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم
200/6228 1392/04/10 تمدید مهلت اعلام نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی تمدید مهلت اعلام نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی
230/8957 1392/04/09 در خصوص پذیرش اسناد خرید یا هزینه های که شماره اقتصادی درج نشده باشد
200/1042 1392/01/31 تمدید مهلت ارسال اطلاعات معاملات سال 1391
24290/200 1391/12/07 امضاء و ثبت دفتر مشاغل بند ب ماده 95 ق.م.م
19907/200 1391/10/09 ابلاغ نمونه اصلاحی جدید دفتر درآمد و هزینه صاحبان مشاغل موضوع بند ب ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و راهنمای تحریر و تنظیم آن
18792/200 1391/09/25 تمدید مهلت ارسال اطلاعات معاملات ذیحسابیها مربوط به فصول بهار، تابستان و پائیز 1391
13007/200 1391/06/28 اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم
6016/200 1391/03/23 اطلاع رسانی در خصوص مفاد دستور العمل موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
1726 1387/06/23 دستورالعمل صدور صورتحساب فروش کالا و ارائه خدمات
12571/1261/211 1385/04/11 اجرایی شدن آیین نامه تحریر دفاتر اصلاح شده
21434/4904/211 1383/12/10 تشخیص و مطالبه مالیات پیله وران شاغل در نقاط مرزی کشور و اخذ مالیات مربوطه از مودیان واقعی
6164/1566/1233/231 1383/04/17 اعلام فهرست معاملات بیش از 50میلیون ریال توسط واحدهای مالیاتی هنگام رسیدگی
16049 1382/04/02 واحدهای نظارت وپیگیری اطلاعیه های واصله را سریعابه ممیز کلی تسللیم نمایند
56502 1381/10/07 ابطال مقررات مربوط به الزام کد اقتصادی وسایر بخشنامه های ذیربط
16369/31 1381/04/30 در مورد تخلفات کد اقتصادی از ابتدا 81 وقبل از آن
15396 1381/03/25 درمورد سقف بخشودگی جرایم وتقسیط برای حقیقی وحقوقی
1760/31 1381/01/25 هزینه صدور کارت اقتصادی دریافت نشود
7032/1671/4/30 1377/02/26 در مورد اعمال ضریب عمده فروشی و خرده فروشی
31/116013/44714 1376/10/18 نکاتی درخصوص ارائه صورت معاملات (خرید و فروش کالا و خدمات ) اشخاص حقیقی و حقوقی بنابر اختیار حاصله از ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم
49278 1375/10/20 در مورد تسلیم لیستهای سه ماهه خرید و فروش
30/4/1753/7378 1375/02/25 صورتحساب فروش کامپیوتری
25064/4583/4/30 1374/05/07 عدم استفاده فرم فاکتور عملکرد 72 موجب رد دفاتر نمیشود
شماره تاریخ موضوع
153843/ت60032ه 1401/08/24 احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی بند (ه) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور مصوب 1401/08/08
124518/ت 60009ه- 1401/07/16 احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور
73974/ت 58792ه 1401/07/14 آیین نامه اجرایی بند (خ) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور
90348/ت59942 ه 1401/05/29 آیین نامه اجرایی بند (ق) تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور
71553/ت60069ه- 1401/05/01 آیین نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها
70822 1401/04/15 اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم
56459/ت59943ه 1401/04/07 آیین نامه اجرایی بند ف تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور
15532/ت59779ه- 1401/04/04 آیین نامه اجرایی بندهای الف، ب، ج، د، ه، و، ط، ی، ک و ل تبصره 5 ماده واحده قانون بودجه سال 1401کل کشور
164495/ت58717ه- 1400/12/17 آیین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند (2) تبصره (8) الحاقی به ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم
115266/ت 58791ه- 1400/09/28 آیین نامه اجرایی بند (ش) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور
73974/ت58792ه- 1400/07/14 آیین نامه اجرایی بند (خ) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور
19487 1399/02/20 اصلاحیه مواد فصل دوم آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم (اصلاحی 1394/04/31)
203829 1395/10/29 ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره(5) ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/04/1394
200/3949/46378 1395/03/18 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره(3) ماده 169 اصلاحی مصوب 31-04-1394 قانون مالیات های مستقیم
46906/ت53401ه 1394/04/24 آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات-های مستقیم
13593 1384/04/11 اصلاح آئین نامه تحریر دفاتر
118/148/211 1382/01/18 آئین نامه مربوط به روش نگاهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورتهای مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95
1565/33/4/30 1368/01/21 آئین نامه تبصره 1 ماده 95 نحوه تحریر دفاتر
شماره تاریخ موضوع
111215 1402/06/20 اصلاحیه دستور العمل موضوع جزء (1) بند (ب) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 کل کشور
200/1401/536 1401/08/07 دستورالعمل اجرایی گروه حسابرسی منتخب جهت رسیدگی به پرونده های بزرگ و مهم
200/1401/533 1401/05/15 نحوه اجرای مفاد بند (س) تبصره (2) قانون بودجه سال 1401 کل کشور
200/1401/532 1401/04/26 دستورالعمل مربوط به ترتیبات مربوط به اعلام شماره اقتصادی جدید به مودیان و نحوه استفاده از آن
200/1401/530 1401/04/18 ترتیبات اجرایی صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم
200/11913/د 1401/03/02 نحوه رسیدگی به اطلاعات واریزی به حساب بانکی مودیان از طریق درگاه های پرداخت بانکی(pos) و اطلاعات سرجمع حساب های بانکی واصله در اجرای مقررات ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم
200/7170/د 1401/02/11 دستورالعمل نحوه پرداخت حق الزحمه اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (3) ماده (244) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی به موجب ماده (50) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
200/1400/538پ 1400/12/08 دستورالعمل تشویق گزارش دهندگان فساد و فرار مالیاتی
200/1400/517 1400/07/06 نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی در اجرای حکم ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
63538 1400/04/26 دستورالعمل اجرایی بند (ذ) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور در ارتباط با درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده در رسانه های کاربر محور
200/1400/511 1400/03/17 مالیات مقطوع عملکرد سال 1399 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (100) اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیاتهای مستقیم با رعایت مفاد بند (ع) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400کل کشور
200/1400/506 1400/02/21 تعیین اداره امور مالیاتی ذی صلاح درچارچوب بند (4) ماده (42)و ماده (45) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (219)قانون مالیاتهای مستقیم و حکم جزء (2) بند (د) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور
200/2694/د 1400/01/23 بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده
200/99/522 1399/11/27 دستورالعمل تبیین انواع و ترتیبات حسابرسی مالیاتی مواد (29) و (41) آییننامه اجرایی موضوع ماده (219) قانون مالیاتهای مستقیم
200/99/517 1399/07/02 لزوم بررسی دقیق صورتحسابهای صادره مودیان به منظور مطالبه جریمههای موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه 1380/11/27 و ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب 1394/04/31
200/99/516 1399/06/30 رسیدگی به اطلاعیه های عملکرد سال1393 موجود درمخزن اطلاعات ادارات کل
230/28009/د 1399/06/29 دستورالعمل حذف اطلاعات فاقد بار مالیاتی از مانده برداشت نشده رکوردهای اطلاعاتی ادارات کل امور مالیاتی
200/99/510 1399/05/11 مالیات مقطوع عملکرد سال 1398 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (100) اصلاحی مصوب 1394/4/31 قانون مالیاتهای مستقیم و با توجه به بند (ه) تبصره (8) قانون بودجه سال 1398
200/99/509 1399/03/20 بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده
200/99/508 1399/03/07 نحوه انتخاب مودیان برای حسابرسی پروندههای مالیاتی عملکرد سال 1398 اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل که شروع سال مالی آنها بعد از تاریخ 1397/05/27 میباشد
270/3159 1399/03/07 دستورالعمل اجرای اصلاحات جدید مباحث فناوری اطلاعات مرتبط با آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 ق.م.م مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی
230/99/504 1399/02/13 تمدید مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان 1398 و بهار 1399
200/98/512 1398/04/18 اصلاح بند (2-6) دستورالعمل شماره 200/95/501 مورخ 1395/01/22 درخصوص نحوه استخراج اطلاعات فاقد بار مالیاتی
200/96/525 1396/10/02 دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک برای عملکرد سنوات 1391 لغایت 1394
200/96/519 1396/08/20 نحوه دریافت اطلاعات شهرداری ها در اجرای تبصره(3)ماده (77) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394
200/96/517 1396/07/22 نحوه بررسی، تطبیق و استفاده از اطلاعات استخراج شده از سامانههای استخراج اطلاعات مالیاتی
230/96/514 1396/06/05 دستورالعمل زمانبندی کدگذاری، اصلاح و برداشت اطلاعات عملکرد سالهای 1391 لغایت 1395
513/96/200 1396/05/11 اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره(3) ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم و تمدید مهلت ارسال اطلاعات صورت معاملات فصلی مربوط به فصل بهار 1396
200/96/504 1396/02/18 نحوه شناسایی درآمد مشمول مالیات بیمارستانها،سایر مراکز تشخیصی و درمانی و پزشکان معالج
501-95-200 1395/01/22 دستورالعمل دریافت، پالایش، ویرایش، کدگذاری و الصاق اطلاعیه ها به پروندههای مالیاتی
200/95/501 1395/01/22 دستورالعمل دریافت، پالایش، ویرایش، کدگذاری و الصاق اطلاعیه ها به پروندههای مالیاتی
200/94/504 1394/03/05 اعلام حد نصاب معاملات کوچک سال 1394
200/93/538 1393/11/07 الحاق بند(7-5) به دستورالعملهای شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 و 3954/200 مورخ 07/03/1392 موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
537/93/200 1393/10/21 چگونگی برخورد و اقدام در ارتباط با اطلاعیه های واصله از سامانه دریافت اطلاعات موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم در رسیدگی
200/93/537 1393/10/21 چگونگی برخورد و اقدام در ارتباط با اطلاعیه های واصله از سامانه دریافت اطلاعات موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم در رسیدگی
24468/200/ص 1393/06/22 دستورالعمل اجرائی موضوع ماده 169مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
517/93/200 1393/04/14 الحاق بند 6-5 دستورالعمل های شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 و 3954/200 مورخ 07/03/1392 موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
200/93/513 1393/04/09 تمدید مهلت ارسال فهرست اطلاعات معاملات فصلی کلیه فصول سال های 1391و 1392و فصل بهار سال 1393موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
200/93/509 1393/03/26 اعلام حدنصاب معاملات کوچک سال 1393
200/93/503 1393/02/27 مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی
200/93/502 1393/02/14 تمدید مهلت ارسال اطلاعات معاملات کلیه فصول سال های 1391 و 1392 موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
200/93/501 1393/02/07 نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی وکلای دادگستری
15335/200/ص 1392/08/29 مهلت تسلیم و ارسال یا تکمیل فهرست اطلاعات معاملات چهار فصل سال 1391(بهار،تابستان،پائیز،زمستان)و سه فصل اول سال1392
200/7151 1392/04/22 تعیین حد نصاب مبلغ معاملات کوچک سال 1392 و تمدید مهلت ارسال اطلاعات معاملات فصل بهار 1392 موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم تا پایان مردادماه سالجاری
3954 /200/ص 1392/03/07 اصلاحیه دستورالعمل اجرائی شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/90 موضوع ماده 169 مکرر اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80
200/26083 1391/12/23 ماده (121) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه اجرایی ماده (71) قانون نظام صنفی
12001/200 1391/06/15 تمدید مهلت دریافت اطلاعات معاملات سه ماهه اول سال 1391 (فصل بهار) موضوع ماده 169 مکرر از طریق الکترونیکی تا تاریخ 1391/07/30
43768/230/د 1390/11/25 درج کد ملی، کد پستی و شماره اقتصادی در قبوض پرداخت مالیات
10512/230/ص 1389/04/06 دستورالعمل اعاده گواهینامه های ثبت نام پرونده های اشخاص حقوقی منحله
69938 1388/10/22 اجرای سیستم مالیات بر درآمد حقوق
22144/230 1388/02/30 الزام استفاده از شماره کلاسه پرونده(TFN) در دبیرخانه های امور مالیاتی
109021/13304/231 1387/10/25 تشکیل پرونده برای صاحبان مشاغل
61705 1387/06/26 اطلاعیه در مورد اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیتهای متسقیم
37159 1387/04/22 استفاده از شماره کلاسه پرونده (TFN) وشماره اقتصادی (TIN)
113799/230 1386/12/15 دستورالعمل اجرایی صندوق مکانیزه فروش
35072/3664/211 1381/06/18 دستورالعمل حسابرسی مالیاتی
10085 1380/03/30 دستورالعمل ارشادی در خصوص نحوه تشخیص اعطای تخفیف و رد ننمودن دفاتر مودیان به مامورین تشخیص و ممیز کل و هیاتهای حل اختلاف
شماره تاریخ موضوع
13-201 1400/05/19 صورتجلسه شورای عالی مالیاتی درخصوص مرور زمان مالیاتی جرایم موضوع ماده 169 اصلاحیه 31/04/1394 قانون مالیات های مستقیم
شماره: 2-201 1400/03/09 رفع ابهام درخصوص بدهی مالیاتی مذکور در تبصره 7 ماده 105 و تبصره ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 31/04/1394
شماره تاریخ موضوع
50048/ت61179ه 1402/03/24 اعلام حد نصاب معاملات موضوع تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات در سال 1402
78852/ت59834ه- 1401/05/10 واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای دارای پروانه ساختمانی
43230/ت59903ه 1401/03/21 اصلاح آیین نامه اجرایی نحوه تعییت و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی
43229/ت59799ه 1401/03/21 اعلام حد نصاب معاملات موضوع تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات سال 1401
6315/ت58572ه 1400/01/24 تصویب نامه هیئت وزیران درخصوص فهرست گروه مودیانی که در سال 1400 ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی نمی باشند
131842/ت57806ه- 1399/11/15 تصویبنامه هیات وزیران درخصوص مجاز بودن اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم در اختیار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
131849/ت57955ه- 1399/11/15 تصویبنامه هیات وزیران درخصوص مجاز بودن سازمان امور مالیاتی کشور در مورد در اختیار قراردادن اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم به گمرک جمهوری اسلامی
37229/ت55839ه- 1398/04/01 مجازبودن سازمان امور مالیاتی کشور به در اختیار قراردادن اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم با رعایت طبقه بندی مربوط
25071/ت 54991ه 1398/03/01 حکم مالیاتی آیین نامه حمایت از شرکتهای نوپا
21957ت/56566ه 1398/02/25 تصویب نامه شماره 21957ت/56566ه.
170070/ت55754ه- 1397/12/18 اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم موضوع تصویب نامه شماره 46906/ت53401ه مورخ 1396/04/24
88923/ت 55707ه 1397/07/08 تصویبنامه هیات وزیران در خصوص ضرورت دریافت داده ها و اطلاعات مالیات از سازمان امور مالیاتی کشور
18039/ت55344ه 1397/02/23 تصویب نامه شماره 18039/ت5534ه
75757/ت54655ه- 1396/06/21 اصلاح تصویب نامه شماره 46906/ت 53401 ه مورخ 1396/02/24
46906/ت53401ه- 1396/04/24 آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
1172350 1396/02/11 تفاهم نامه فیمابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص مودیان مالیاتی موضوع بند (ل) ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم
474 /200 1391/12/13 تفویض اختیار به اعضا یا وزیران کارگروه
شماره تاریخ موضوع
139271 1401/08/07 قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی
17924/ه ب 1401/03/03 اصلاح آیین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی اتباع خارجی موضوع بند2 تبصره 8 الحاقی به ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
سیر تحول ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم
ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم سال 1366 سازمان امور مالیاتی کشور میتواند در صورتی که به منظور تسهیل در تشخیص درآمد مودیان مالیاتی کاربرد وسایل و روشها و صورت حسابها و فرمهایی را جهت نگاهداری حساب برای هر گروه از آنان ضروری تشخیص دهد مراتب را تا آخر دی ماه هر سال دریکی از روزنامههای کثیر الانتشار آگهی کند و مودیان از اول فروردین سال بعد مکلف به رعایت آنها میباشند . عدم رعایت موارد مذکور در مورد مودیانی که مکلف به نگاهداری دفاترقانونی هستند موجب بی اعتباری دفاتر مربوط خواهد بود و در مورد سایر مودیان موجب تعلق جریمهای معادل بیست درصد(20%) مالیات منبع مربوط میباشد . تبصره: درصورتی که رعایت موارد مذکور در ماده فوق بنا به تشخیص هیات حل اختلاف مالیاتی از عهده مودی خارج بوده باشد مشمول بی اعتباری دفاتر و جرایم مربوط حسب مورد نخواهد بود .
[1] .به موجب ماده 77 قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب 1380/11/27، این ماده و تبصرههای آن به متن این قانون الحاق شده است لازم به ذکر است که صدور کارت اقتصادی و مقررات مربوط به آن قبلا در اجرای ماده 85 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373/12/28 صورت میگرفته است.1. به موجب ماده 78 قانون اصلاح مواردی از قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب 1380/11/27، متن ماده جایگزین گردید.2. به موجب قانون مصوب 1391/9/29 مجلس شورای اسلامی عبارت «کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر» به متن ماده الحاق گردیده و تبصرههای 1 و 2 قانون به شرح زیر است: تبصره 1: این قانون در صورت تامین اعتبار در قوانین بودجه سنواتی از ابتدای سال 1392، اجرا میشود. تبصره 2: منحصرا بخشهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر مشمول این حکم میباشند. ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم سال 1380 به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داده میشود برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی شامل شماره اقتصادی صادر کند . اشخاص حقیقی و حقوقی که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به اخذ کارت اقتصادی میشوند مکلفند براساس دستورالعملی که توسط سازمان مزبور تهیه و اعلام میشود برای انجام دادن معاملات خود صورت حساب صادر و شماره اقتصادی مربوط را در صورت حسابها و فرمها و اوراق مربوطه درج نموده و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند . عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود مشمول جریمهای معادل ده درصد (10%) مبلغ مورد معاملهای که بدون رعایت ضوابط فوق انجام شده است خواهد بود . عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی طبق دستورالعمل صادره مشمول جریمهای معادل یک درصد(1%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود . جرایم مذکور توسط اداره امور مالیاتی مربوط با رعایت مهلت مقرر در ماده (157) این قانون مطالبه خواهد شد و مودی مکلف است ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ مطالبه نسبت به پرداخت آن اقدام کند . در غیر این صورت معترض شناخته شده و موضوع جهت رسیدگی و صدور رای به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد . رای هیات مزبور قطعی و لازمالاجرا است . جریمه مذکور غیر قابل بخشش است و از طریق مقررات اجرایی موضوع این قانون قابل وصول خواهد بود . تبصره 1: استفاده کنندگان از شماره اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بردرآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که شماره اقتصادی آنان مورد استفاده قرار گرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت . تبصره 2: درصورتی که طرفین معامله در معاملات خود از انجام دادن هریک از تکالیف مقرر در این ماده خودداری نمایند ، متضامنا مسئول خواهند بود و در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند ، چنانچه فروشنده مشخصات خریدار و موضوع معامله را ظرف مهلت یک ماه به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید مشمول جریمه تخلف فوق از این بابت نخواهد بود . تبصره 3: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف و ب ماده (95) این قانون مکلف به نگهداری صورت حسابهای مربوط به خریدهای خود در سال عملکرد و سال بعد از آن میباشند و در صورت درخواست ماموران مالیاتی باید به آنان ارائه دهند . در غیر این صورت مشمول جریمهای معادل ده درصد(10%) صورت حسابهای ارائه نشده خواهند بود .
به موجب بند 42 ماده واحده قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب 1394/4/31، متن ماده جایگزین شده است. ماده 169 مکرر به منظور شفافیت فعالیتهای اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایهای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد میشود. وزارتخانهها، موسسات دولتی، شهرداریها، موسسات وابسته به دولت و شهرداریها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم میآورند، موظفند اطلاعات به شرح بستههای ذیل را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. الف - اطلاعات هویتی: 1- اطلاعات هویتی و مکانی اشخاص حقیقی و حقوقی 2- مجوزهای فعالیت اقتصادی و همچنین مجوزهای مربوط به انجام معاملات تجاری و عقد قراردادها ب - اطلاعات معاملاتی اشخاص: 1- معاملات (خرید و فروش داراییها، کالاها و خدمات) 2- تجارت خارجی (واردات و صادرات کالاها و خدمات) 3- قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیتهای تجاری 4- قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری و هرگونه خدمات 5- اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز و سکه طلا 6- اطلاعات انواع بیمهنامههای صادره و خسارتهای پرداختی 7- بارنامه و صورت وضعیت حمل و نقل بار و مسافر پ - اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایهای اشخاص: 1- جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراقبهادار 2- جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حسابهای بانکی 3- جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپردهها و سود آنها 4- تسهیلات بانکی اعم از ارزی و ریالی در قالب کلیه عقود و همچنین کلیه تعهدات اعم از گشایش اعتبار اسنادی و تنزیل اعتبار اسنادی، ضمانتها و نظایر آن ت - اطلاعات داراییها، اموال و املاک و همچنین نقل و انتقال آنها ث - سایر اطلاعات فعالیتهای اقتصادی که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران به موارد مزبور اضافه خواهد شد. تبصره1: کلیه اشخاص و مراجعی که به نحوی در جریان عملیات مربوط به مالکیت، نگهداری، انتقالات، خدمات بیمهای و معاملات داراییهای مذکور میباشند موظفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر میدارد اطلاعات مربوط را به آن سازمان ارائه دهند. متخلف از مفاد حکم این تبصره علاوه بر مسوولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمهای معادل یکدوم تا دوبرابر مالیات پرداخت شده خواهد بود. تبصره2: سازمان امور مالیاتی کشور موظف است امکان دسترسی برخط(آنلاین) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین سایر دستگاههای اجرائی را به فهرست بدهکاران مالیاتی فراهم آورد تا استفادهکنندگان مذکور بتوانند با حفظ طبقهبندی، اطلاعات دریافتی را در ارائه خدمات به اشخاص بدهکار مالیاتی لحاظ کنند. تبصره3: اشخاص متخلف از حکم این ماده علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر در این قانون، مسوول جبران زیانها و خسارات وارده به دولت خواهند بود. تبصره4: دستگاههای اجرائی که مطابق قانون نیاز به این اطلاعات دارند، مجازند با تصویب هیاتوزیران و حفظ طبقهبندی مربوط، از اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات موضوع این ماده در حد نیاز استفاده کنند. تبصره5: ترتیبات اجرای احکام این ماده و نحوه دسترسی برخط، تعیین حد آستانه (تعیین حداقل رقم اطلاعات)، دریافت و ارسال اطلاعات و مهلت آن با حفظ محرمانه بودن آن از اشخاص مذکور بهموجب آییننامهای است که ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه میشود و بهتصویب وزیران امور اقتصادی و دارایی و دادگستری میرسد. تبصره6: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است بانک اطلاعات ثبتی شرکتها را طراحی و سامانه اطلاعاتی آن را بهنحوی ایجاد کند که موجبات دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه مزبور فراهم آید. تبصره7: وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند. این سامانه باید بهگونهای طراحی شود که در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی ، تجاری، خدماتی و اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات بهصورت رسمی، عادی، وکالتی و غیره را در کلیه نقاط کشور فراهم سازد. وزارت راه و شهرسازی موظف است امکان دسترسی برخط به سامانه مذکور را برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند.
. به موجب بند 41 ماده واحده قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب 1394/4/31، متن ماده جایگزین شده است. ماده 169 اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبتنام در نظام مالیاتی میشوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحسابها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند. عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسبمورد مشمول جریمهای معادل دودرصد(2%) مبلغ مورد معامله میشود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روشهایی که تعیین میشود مشمول جریمهای معادل یکدرصد(1%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، میباشد. تبصره1: در صورتی که طرف معاملات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این ماده، اشخاص حقیقی مصرفکننده نهائی کالا یا خدمات و نیز اشخاص حقیقی مشمول موضوع ماده(81) این قانون باشند درج شماره اقتصادی اشخاص مذکور الزامی نیست. مصرفکننده نهائی موضوع این تبصره شخص حقیقی است که کالاها و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از آن برای عرضه کالاها و خدمات به دیگران استفاده ننماید. تبصره2: مودیان مالیاتی موضوع این ماده موظفند از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینههای انجام شده بابت خرید، نصب و راهاندازی تجهیزات فوق اعم از نرمافزاری و سختافزاری از مالیات قطعیشده مودیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سالهای بعد آن قابل کسر است. سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و براساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن اعمال نماید. معادل دهدرصد(10%) از مالیات ابرازی عملکرد مودیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شدهاند مشروط به رعایت آییننامه اجرائی مربوط، برای مدت دو سال اول بخشوده میشود. عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمهای بهمیزان دودرصد(2%) فروش میباشد. نحوه استفاده از صندوق و چگونگی ارائه اطلاعات به موجب آییننامه اجرائی است که حداکثر ظرف مدت ششماه از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد. تبصره3: ترتیبات اجرائی احکام این ماده و تبصره(1) آن و تعیین مصادیق معاملات مشمول و حد آستانه (تعیین حداقل رقم گردش مالی مودی) به موجب آییننامهای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت ششماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد. تبصره4: نحوه رسیدگی، مطالبه، حل اختلاف و وصول جرائم مذکور و ترتیبات پرداخت آن طبق مقررات در هر دوره مالیاتی طبق مقررات این قانون با رعایت مهلت مقرر در ماده(157) انجام میشود. تبصره5 : وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حداکثر تا مدت ششماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون سامانه انجام معاملات وزارتخانهها و دستگاههای اجرائی را برای مدیریت انجام کلیه مراحل مناقصات و مزایدهها راهاندازی کند و امکان دسترسی برخط(آنلاین) سازمان امور مالیاتی را فراهم آورد. کلیه دستگاههای اجرائی موضوع بند(ب) ماده(1) قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383/11/3 موظفند حداکثر ظرف مدت سهماه پس از راهاندازی سامانه مذکور کلیه معاملات خود به غیر از معاملات محرمانه را از طریق این سامانه به ثبت برسانند. تعیین موارد مربوط به محرمانه بودن معاملات مطابق تبصره(1) بند(ب) ماده(3) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 1390/8/7 مجمع تشخیص مصلحت نظام است. تبصره6 : جرائمی که مودیان بهواسطه عدم اجرای احکام ماده (169 مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1380 مرتکب شدهاند، مطابق مقررات این ماده محاسبه، مطالبه و وصول میشود.

به موجب بند (ب) ماده واحد قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب 1399/09/05 ، تبصره (8) به ماده 169 مکرر الحاق شد.

 بند (الف) ماده (12) قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی مصوب 1401/08/10

"در تبصره (4) ماده (169 مکرر) قانون مالیات­های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/4/31، عبارت «کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی» جایگزین عبارت «هیات وزیران و حفظ طبقه بندی مربوط،» می­شود."