Loading...
ماده 25 لایحه برنامه ششم توسعه
به منظور رقابت پذیر کردن استان ها عدالت بین منطقه ای و سرزمینی و تقویت خوداتکایی استان ها افزایش انگیزه وصول درآمدهای استانی و کاهش عدم تعادل های منطقه ای. به دولت اجازه داده می شود.
1-درآمدها و هزینه هایی که ماهیت استانی دارند را تعیین و طی دو سال اول برنامه ششم در چارچوب نظام درآمد- هزینه استانی به صورت سرجمع درآمدها. اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای هر استان (بر مبنای وجوه دریافتی و یا واریزی به خزانه) در بودجه سنواتی اعمال نماید. مازاد بر درآمدهای وصولی نسبت به سقف مصوب هر استان بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان برای تامین اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای. در مقاطع سه ماهه به استان های ذیربط توزیع می گردد.
2-دولت دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به ترتیب یک سوم به استان های نفت خیز و گازخیز و دوسوم به شهرستان ها و مناطق کمتر توسعه یافته جهت اجرای برنامه های عمرانی در قالب بودجه های سنواتی اختصاص دهد. سهم استان های نفت خیز و گازخیز (یک سوم) با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان های به طرح هایی که توسط وزارت نفت پیشنهاد می گردد. اختصاص می یابد.
3-دولت موظف است در سال اول برنامه کلیه اختیارات و وظایف قابل واگذاری دستگاه های اجرایی به دستگاه های متناظر در استان ها را تعیین و در جهت تقویت اختیارات و تصمیم گیری واگذار نمایند.
سیر تحول ماده 25 لایحه برنامه ششم توسعه