Loading...
ماده 9 قانون اجرای سیاست های اصل 44
به منظور افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به بیست و پنج درصد (25%) تا پایان سال 1393. دولت موظف است اقدامات زیر را معمول دارد:
الف سند توسعه بخش تعاون توسط وزارت تعاون با همکاری وزارت جهادکشاورزی. سازمان مدیریتو برنامهریزی کشور. وزارت اموراقتصادیو دارایی. وزارت بازرگانی. بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران و اطاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامیایران که در آن مجموعه راهکارهای نیل به سهم بیستوپنج درصد (25%) و مسوولیت هر یک از دستگاهها تعیین شده باشد. تهیه و برای تصویب به هیاتوزیران تقدیم میشود. این سند باید مبنای تدوین بودجههای سالانه قرار گیرد.
ب در کلیه مواردی که دولت برای حمایت از بخش غیردولتی مشوقهایی را بهجز مالیاتها ارائه میکند. این حمایت برای تعاونیها بیستدرصد (20%) بیش از بخش غیرتعاونی خواهدبود.
ج علاوه بر حمایت موضوع بند " ب" این ماده. حمایتهای زیر در شرکتهای تعاونی انجام خواهد گرفت:
1 کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات قرضالحسنه برای تامین تمام یا بخشی از آورده شرکتهای تعاونی که اعضاء آن در زمان دریافت این حمایت جزء سه دهک اول درآمدی جامعه باشند.
2 تخفیف حقبیمه سهم کارفرما برای اعضاء شاغل در هر تعاونی به میزان بیست درصد (20%).
3 ارائه مشاوره. کمک به ارتقاء بهرهوری. آموزش کارآفرینی. مهارت. کارآموزی. بهصورت رایگان.
4 پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینههای سرمایهگذاری اولیه برای راهاندازی شرکت تعاونی.
5 کمک به انجام مطالعات. تهیه طرح. راهاندازی بانک اطلاعاتی. تملک و آمادهسازی اراضی.
د کمک به تشکیل شرکتهای تعاونی سهامیعام و تعاونیهای فراگیرملی برای فقرزدایی و ایجاد و گسترش اتحادیه تعاونی تخصصی.
ه حمایت مالی برای توانمندسازی اطاقهای تعاون.
و تاسیس بانک توسعه تعاون با سرمایه اولیه معادل پنج هزار میلیارد ریال از محل حساب ذخیرهارزی توسط دولت برای تامین منابع سرمایهای بخش تعاون.
اساسنامه این بانک حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون با رعایت قوانین و مقررات بانکی با پیشنهاد مشترک وزارت تعاون و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران میرسد. وزیر تعاون رئیس مجمع عمومیبانک مذکور خواهد بود.
تبصره1 صندوق تعاون پس از تاسیس بانک توسعه تعاون با اصلاح اساسنامه به صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون بدون داشتن حق ایجاد شعبه. تبدیل میشود.
شعب صندوق با کلیه امکانات. دارایی و نیروی انسانی آن به بانک توسعه تعاون واگذار میشود.
تسویهحساب فیمابین صندوق و بانک توسط کارگروهی متشکل از وزیر تعاون. وزیر اموراقتصادی و دارایی. رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ظرف حداکثر سهماه پس از واگذاری شعب انجام میگردد.
تبصره2 سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک توسعه تعاون برای تامین بخشی از کمکهای دولت به بخش تعاون صرف میشود.
تبصره3 حمایتهای مذکور در این ماده مانع از اختصاص سایر حمایتهای مربوط به اقشار خاص مثل روستاییان. افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی. ایثارگران و نظایر آن نخواهد بود.
ز منابع لازم برای اجراء این ماده در بودجه سالانه در ردیف مستقلی تحت عنوان " شکلگیری و توانمند سازی تعاونیها" منظور خواهد شد.
ح وزارت تعاون موظف است در جهت حذف مداخله دولت در امور اجرائی و مدیریتی تعاونیها و بهبود سیاستهای توسعه بخش. با همکاری اطاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامیایران ظرف ششماه پس از تصویب این قانون. نسبت به بازنگری در قوانین و مقررات حاکم بر بخش تعاونی اقدام و لوایح مورد نیاز را به هیات وزیران پیشنهاد نماید.
شماره تاریخ موضوع
43449/ت52328 1395/04/15 آیین نامه اجرایی ماده (75) الحاقی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
149629/ت48365ه- 1391/07/21 اصلاح تصویب نامه شماره 244930/ت42683ه
سیر تحول ماده 9 قانون اجرای سیاست های اصل 44