Loading...
ماده 3 قانون اجرای سیاست های اصل 44
قلمرو فعالیتهای اقتصادی دولت بهشرح زیر تعیین میشود:
الف مالکیت. سرمایهگذاری و مدیریت برای دولت در آن دسته از بنگاههای اقتصادی که موضوع فعالیت آنها مشمول گروه یک ماده (2) این قانون است. اعم ازطرحهای تملک داراییهای سرمایهای. تاسیس موسسه و یا شرکت دولتی. مشارکت با بخشهای خصوصی و تعاونی و بخش عمومی غیر دولتی. به هرنحو وبه هرمیزان ممنوع است.
تبصره1 دولت مکلف است سهم. سهمالشرکه. حق تقدم ناشی از سهام و سهمالشرکه. حقوق مالکانه. حق بهرهبرداری و مدیریت خود را در شرکتها. بنگاهها و موسسات دولتی و غیردولتی که موضوع فعالیت آنها جزء گروه یک ماده(2) این قانون است. تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامیایران به بخشهای خصوصی. تعاونی و عمومیغیردولتی واگذار نماید.
تبصره2 تداوم مالکیت. مشارکت و مدیریت دولت در بنگاههای مربوط به گروه یک ماده(2) این قانون و بعد از انقضاء قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و یا شروع فعالیت در موارد ضروری تنها با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامیو برای مدت معین مجاز است.
تبصره3 در مناطق کمتر توسعه یافته و یا در زمینه فناوریهای نوین و صنایع پرخطر. دولت میتواند برای فعالیتهای گروه یک ماده(2) از طریق سازمانهای توسعهای مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تا سقف چهلونه درصد (49%) با بخشهای غیر دولتی مشترکا سرمایهگذاری کند. دراین موارد دولت مکلف است سهام دولتی را در بنگاه جدید حداکثر ظرف سه سال پس از بهرهبرداری به بخش غیر دولتی واگذار کند.
ب دولت مکلف است هشتاددرصد(80%) از ارزش مجموع سهام بنگاههای دولتی در هر فعالیت مشمول گروه دو ماده (2) این قانون به استثناء راه و راهآهن را به بخشهای خصوصی. تعاونی و عمومیغیردولتی واگذار نماید.
تبصره1 دولت مجاز است به منظور حفظ سهم بهینه بخش دولتی در فعالیتهای گروه دو ماده (2) این قانون با توجه به حفظ حاکمیت دولت. استقلال کشور. عدالت اجتماعی و رشد و توسعه اقتصادی به میزانی سرمایهگذاری نماید که سهم دولت از بیست درصد (20%) ارزش این فعالیتها در بازار بیشتر نباشد.
تبصره2 بخشهای غیردولتی مجاز به فعالیت در زمینه راه و راهآهن هستند. سهم بهینه بخشهای دولتی و غیردولتی در فعالیتهای راه و راه آهن مطابق آئیننامهای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک وزارت راهوترابری و وزارت اموراقتصادی و دارایی به تصویب شورای عالی اجراء سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی خواهد رسید.
تبصره3 دولت مکلف است درحد مقابله با بحران نسبت به تامین کالاهای اساسی مانند گندم و سوخت برای مدت معین. تمهیدات لازم را بیندیشد.
ج سرمایهگذاری. مالکیت و مدیریت در فعالیتها و بنگاههای مشمول گروه سه ماده(2) این قانون منحصرا در اختیار دولت است.
تبصره1 خرید خدمات مالی. فنی. مهندسی و مدیریتی از بنگاههای بخشهای غیردولتی درفعالیتهای گروه سه ماده(2) این قانون به شرط حفظ مالکیت صددرصد (100%) دولت طبق آئیننامه ای که ظرف مدت ششماه به پیشنهاد وزارت اموراقتصادی و دارایی با هماهنگی دستگاههای ذیربط به تصویب هیات وزیران میرسد. مجاز است.
آئیننامه مربوط به کالاها و خدمات نظامی. انتظامی و امنیتی نیروهای مسلح و امنیتی حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و جهت تصویب به فرماندهی کل نیروهای مسلح تقدیم خواهد شد.
تبصره2 فعالیتهای حوزههای سلامت. آموزش و تحقیقات و فرهنگ مشمول این قانون نیست و هرگونه توسعه توسط بخشهای دولتی و غیردولتی و همچنین هرگونه واگذاری به بخش غیردولتی در این حوزهها مطابق لایحهای خواهد بود که ظرف مدت یکسال از ابلاغ این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.
شماره تاریخ موضوع
45313/ت 59549ه 1401/03/23 ساماندهی استقرار شهرکها و واحدهای صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره برداری در محدوده 120 کیلومتری شهر تهران
82390 1392/12/14 «قانون اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و الحاق دو تبصره به آن»
سیر تحول ماده 3 قانون اجرای سیاست های اصل 44